עמוד:9

הצעות לפעילויות בעזרת ערכת האביזרים כרטסת א"ב במהלך הקניית אות או בסיכום ההקניה אפשר לשחק באביזרים שבערכה באופנים שונים . . 1 צליל - בחרו את האות ואת סימני הניקוד שנלמדו . צרפו אותם זה לזה , והכיתה תקרא בקול את הצירוף . . 2 מילים שלמות - לאחר שנלמדו מילים שלמות , הרכיבו את אותיות הא"ב של המילים בצירוף התנועות . לשם כך בחרו את האות ואת סימני הניקוד שנלמדו . אפשר גם לבקש מן התלמידים לבנות את הצלילים ולצרפם למילה , ובהמשך - הכיתה תקרא בקול את המילה . ב . משחקי חריזה - התלמידים יציעו מילים שאפשר להוסיף לדקלום ( למשל : " יונתן / הקטן / יהיה גנן , ( " ... / או מילים שאפשר להוסיף לשיר שקראתם להם ( מודעות פונולוגית . ( ג . " הצלמים" - אפשר לבנות כרטיסי הברקה : תמונה / ציור ובמקביל בכרטיס נפרד - מילה . התלמידים יתאימו תמונה למילה : הם " יצלמו" את המילה , יסתירו אותה , ויכתבו אותה מן הזיכרון ( זיכרון חזותי . ( ד . יש מילה כזאת בעברית ? - אפשר לבנות משחק כרטיסיות : על סדרת כרטיסים אחת כותבים מילים בצורתן הבסיסית ללא ניקוד ( למשל : זמר , גנן , צייר ;( על סדרת כרטיסים אחרת כותבים סיומות של מילים ( למשל : -ה , -ת , -ים . ( הילדים יתאימו מילה בסיסית לסיומת , ויבדקו את עצמם ( מודעות מורפולוגית . ( ה . מילים חלופיות - על כרטיסיות כותבים מילים אלטרנטיביות , שמתאימות לשיבוץ במשפט , ושואלים את הילדים : מה השתנה ? האם המילה מתאימה לתוכן או לא מתאימה ? מדוע ? איזו מילה מתאים לשבץ כאן ? מדוע ? ( למשל : " ברק אכל חלה קרה" › " תמר אכלה מרק קר . ( " ההחלפה יכולה להיות על בסיס סמנטי או על בסיס התאמה דקדוקית . ו . תיבת המילים הכיתתית - כל פעם שתילמד מילה חדשה , תלמיד או תלמידה יקבלו אותה לכתיבה על כרטיס . על החלק האחורי הם ידביקו / יציירו תמונה המתארת את המילה . אם לא יוכלו לצייר - ישאירו רק את המילה הכתובה . הכרטיסים יוכנסו לתיבה הכיתתית וישמשו אחר-כך לכתיבת טקסטים ולמשחקי זיכרון . כדאי לתלות בכיתה דף בקרה של שמות הילדים . כל ילד וילדה יכתבו ליד שמם את המילים שהם הוסיפו לתיבה . כך תתקבל רשימת המילים , שהכיתה צריכה לדעת לכתוב ולקרוא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר