עמוד:7

הקניית צליל / אות א . חידות שהרמז לפתרונן הוא הצליל הפותח או הצליל הסוגר ( למשל : " אני חי בים , ושמי מתחיל בצליל - ( "ד יש גם חידות המתבססות על איורים . ב . צלילים בשמות הילדים - כתבו צליל על הלוח , וקראו בשמות הילדים בכיתה . הילדים מתארגנים בקבוצות שהצליל הזה נמצא ( או לא נמצא ) בשמם . ג . ציור - התלמידים יבחרו בחוברת מילה הפותחת בצליל שנלמד ( אפשר מתוך האיורים , ( ויציירו את הכתוב במילה . ד . גוף - אפשר לבנות את צורת האות שנלמדה באמצעות הגוף האנושי , או לצרף כמה תלמידים שיבנו בגופם את צורת האות . ה . מילים בעולם - בקשו מהתלמידים לחפש בכיתה , בבית-הספר , בבית מילים המכילות את הצליל שנלמד . בשלבים הראשונים כדאי להימנע מהצגה של צלילים , העלולים לגרום לשגיאות כתיב ( א / ה / ע , ט / ת , כ / ח , ב / ו . ( רק בהמשך ההקניה הפנו את תשומת הלב של התלמידים לכך שבעברית יש צלילים שנשמעים אותו הדבר , אך הם נכתבים אחרת , והדגימו . הצעות לפעילויות כלליות ההצעות לפעילויות מדגימות איך להשתמש באיורים , בטקסטים ובפעילויות שבחוברת כמנוף לעשייה רחבה ועשירה בכיתה . איורים כתומכי קריאה בחוברת יש איורים רבים . האיורים שונים מבחינת התייחסותם אל הטקסט . א . האיור מייצג בדיוק מה שכתוב בקטע - במקום שיש איור כזה , יש להסביר את משמעותו . איור זה הוא עזרה חזותית למתקשים בקריאה . ב . האיור מדגים רק משפט אחד מכל הקטע - יש להסביר לתלמידים שהם יכולים להסיק ממנו רק פרטים בודדים . ג . האיור הוא " הטקסט" - איורים אלה מוצגים לרוב במרכז הדף . האיור מוסיף מידע על הטקסט . יש לחזק אצל התלמידים יכולת של הבחנה בפרטים של האיור והסקת מסקנות ממנו . זאת אסטרטגיה שונה , מהקודמות , ומטרתה לחזק את התפיסה שיש טקסטים כתובים , אך יש גם טקסטים חזותיים , שגם אותם צריך לדעת לקרוא ( אוריינות חזותית . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר