עמוד:14

טיפוח הקריאה לפי תכנית הלימודים בחינוך לשוני , חלק ממטרות החינוך הן שכל התלמידים " יוכלו לשלוט בשפה הדבורה והכתובה למילוי צרכים תקשורתיים , " ויותר מכך : " יוכלו להבין טקסטים דבורים וכתובים במגוון סוגות , " "יהיו בעלי יכולת קריאה מושכלת של טקסטים ספרותיים . " מטרת " מפתח הקסם" היא להוביל את התלמידים לפענוח טקסטים , לעודד קריאה ולהעלות את יכולת הקריאה , ולהגיע לשלב של חשיבה על משמעות הכתוב מעבר לפענוח . חשיפת הלומדים לטקסטים כתובים מגוונים מאפשרת להם להכיר את המאפיינים ואת המוסכמות של השפה הכתובה בהשוואה לשפה הדבורה . בשפה הכתובה יש שימוש רב במידע מאורגן על-פי כללים , אוצר מילים גבוה ומופשט , מבנים מורפו-תחביריים ספרותיים ומבנים תחביריים פחות שכיחים , כגון : סביל . השפה הכתובה מאופיינת גם בדחיסות לשונית גבוהה , שמתבטאת בכמות רבה יותר של מילות תוכן בכל מבע , ובאי-שימוש בסמני-שיח האופייניים לשפה הדבורה . לאחר התנסויות חוזרות ונשנות בקריאת טקסטים בליווי המורה , ילדים יכולים ללמוד : כיצד להסתייע בידע הקודם ( תוכן ולשון , ( אילו אסטרטגיות לפתרון בעיות בקריאה עומדות לרשותם , ואילו שאלות והנחות עליהם להציב לעצמם . כל אלה מבססים את ההבנה ותורמים גם לפענוח . הטקסטים בחוברות מייצגים סוגות ותת-סוגות שונות : טקסט ספרותי ( שיר , משל , ( טקסט מידע , מכתב , פתק , הזמנה , הוראות , רשימה , תפריט ועוד . המורים יזמנו בצורה שיטתית התנסויות בקריאה בקול של הטקסטים בחוברת על ידי תלמידים המסוגלים לעמוד במשימה זו . הקריאה בקול תורמת לביסוס הקריאה , להנאה ממנה ולקידום אסטרטגיות ההבנה . טיפוח הקריאה צריך להימשך מחוץ לעבודה בחוברות באמצעות קריאה בכיתה של טקסטים מסוגים שונים . הסביבה הלימודית המורים יתכננו את הסביבה בהתאם לצרכים שלהם , ובהתאם להרכב הכיתה והתלמידים . מומלץ שהסביבה הלימודית בכיתה תהיה עתירת חומרים כתובים , והיא תזמן לילדים מגוון התנסויות ופעילויות . יהיו בה מרכזי פעילות ויצירה שונים , שהילדים יוכלו לפעול בהם באופן עצמאי . המרכזים המומלצים הם : א . ספרייה - ספרי קריאה רבים ואוסף של טקסטים מסוגות שונות , כגון : מודעות , עיתונים , כרטיסי ברכה , פרסומים , מכתבים . ב . מרכז כתיבה - דפים , ציורים ותמונות כגירוי לכתיבה . ג . מרכז יצירה - כלים לציור , הדבקה , גזירה . ד . מרכז משחק - משחקי שולחן , כגון : משחק זיכרון , לוטו , דומינו , בינגו , משחקי מסלול . משחקים אלה ניתן לגייס ללימוד צלילים ומילים . ה . תיאטרון - פינת תחפושות ואביזרים המאפשרת המחזה , משחק תפקידים או תיאטרון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר