עמוד:14

משאלות קונקרטיות על קיום המנהג במשפחות השונות , על גובה הסכום ועל גודל המתנות . אל תשכחו את אלה שאינם מקבלים דמי חנוכה יהיו הסיבות אשר יהיו , ואל תגרמו לתלמידים מבוכה ! אפשרות נוספת - הזכירו את נס חנוכה ובקשו מהתלמידים לספר על סיפורי נסים ששמעו - כאלו שקרו להם או למכריהם . אפשר לשוחח על נסים שנעשו לאנשים בודדים לעומת נסים שנעשו לכל עם ישראל , כמו קריעת ים סוף , ההצלה בפורים ועוד . הנחו את התלמידים לפתוח בנושא , למשל " אני רוצה לספר / לדבר על הנס שקרה , " ... ולהמשיך בפיתוח ובפירוט הנושא . הדגם הזה מאפשר לתלמידים למקד את עצמם ואת המאזינים ולהימנע מהיסחפות . קריאת השיר לפני קריאת השיר ודאו שהחוברות סגורות ושהטקסט אינו גלוי לתלמידים . אל תציגו את השיר בשמו , ובקריאה הראשונה דלגו על השורה הראשונה . אחרי הקריאה שאלו מי דיברו בשיר ( ילד או ילדה , ( ואל מי פנו . בקשו מהתלמידים לנמק את תשובותיהם . אחר כך חזרו וקראו את השיר , הפעם בשלמותו . שוחחו על הנמען המיוחד במינו , על סגנון הפנייה ( אין מקום להזכיר מושגים לשוניים כמו "ציווי ( " ועל המילה "נס . " שוחחו על אחריות , על חסכנות מול בזבזנות , ועל ההנאה שברכישות קטנות באופן חד-פעמי לעומת ההנאה שבצבירת דמי חנוכה או דמי כיס לסכום גדול . החזירו את התלמידים לשיר , ובקשו מהם להאזין ולמצוא כותרת לכל אחד משני הבתים . הקריאו שוב כל בית לחוד ובחנו במליאה את ההצעות : בבית הראשון הדובר מתאר את מצבו , בבית השני הוא פורס את בקשתו . לאחר הקריאה בזמן זה של השנה רוב התלמידים עדיין אינם קוראים , והפעילויות מצוירות . הפעילות הראשונה והשנייה מבקשות מהתלמידים להראות הבנה של הטקסט . הפעילות השלישית חוזרת אל התלמידים ואל עולמם ומאפשרת להם לבטא משאלות שהן בגדר " נס . " כשהתלמידים מספרים על הנסים שוחחו בכיתה ובדקו - האם אכן דרוש נס למילוי המשאלות שהביעו ? האם בעל המשאלה יוכל לקדם את הדברים בכוחות עצמו או בעזרת מבוגרים ? הסבירו כי אנו מאמינים בכוחן של תפילות אך אין לסמוך על תפילות בלבד ויש לעשות גם מעשים כדי להביא לקבלת הבקשות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר