עמוד:13

עשה נסים / חגית בנזימן עמוד 16 הצירוף " עשה נסים" הוא אוקסימורוני ( אוקסימורון - ניב-ניגודים , כלומר ביטוי המורכב ממושגים שיש להם משמעים מנוגדים ;( הפנייה אל הקב"ה בצורת ציווי בדרישה שיחולל נס מוזרה מעט . לא במקרה הפונה הוא מי שאינו מודע למשמעות הדקה של דבריו , כלומר ילדה או ילד . הדובר / ת , מיד אחרי מילת הפנייה " אלוקים , " מתאר / ת את מצבו הביש : " מדמי החנכה / כבר לא נשאר לי כלום . / היה לי / ... הפסדתי / ... קניתי / ... עכשו / ... שני כיסים ריקים . " תקוותו היחידה של הילד היא שהקב"ה יחולל נס בדומה לנס שעשה אז , בבית המקדש , וימלא לו מחדש את הכיסים . הדובר יוצר משוואה שבצדה האחד נס שנועד להושיע עם שלם של גיבורים , ובצדה האחר - נס פרטי שנועד לשפר את מצבו של בזבזן אחד . בהתאמה לבקשה הילדותית , השיר גם כתוב בשפת דיבור המאפיינת ילדים ( למעט אולי הביטוי " אוצר בלום . ( " נוסף על כך , הפנייה אל הקב"ה היא בצורת ציווי ועשויה להישמע בלתי ראויה . עם זאת , העובדה כי הדובר הוא ילד קטן המשוחח עם אלוקיו ופונה אליו בבקשה אישית ומשמעותית עבורו , עשויה לרכך תחושה זו . לפני הקריאה הקשרו של השיר הוא חג החנוכה , ולפני הקריאה כדאי להציע לתלמידים לספר - בכתב , בעל פה או בציור - מה היו רוצים לקבל כדמי חנוכה ומה היו רוצים לעשות במה שיקבלו . רצוי להימנע השיר פותח ומסתיים בפנייתו של הילד אל הקב"ה . בתחילה הוא מבקש מה' למסור את סליחתו לבני משפחתו , אחר כך לצומח ולחי , ובסוף גם לחבריו . בסוף השיר עובר הילד מבקשת הסליחה האישית לבקשה כללית - סליחה לכל עם ישראל , " ונסלח לכל עדת בני ישראל" ( במדבר טו , כו . ( אנו מציעים לקרוא את השיר פעמיים , ולהסביר , אם צריך , מילים שאינן מוכרות לתלמידים . שאלו את התלמידים מדוע הילד פונה לעזרת הקב"ה ואינו מבקש סליחה בעצמו ? שוחחו על התחושות העולות לפני בקשת סליחה ואחריה . בעקבות הבית הראשון , אפשר להציג לתלמידים את ארבעת שלבי התשובה ולזהותם בדברי הילד . התייחסו לבקשת הסליחה של הילד מן הפרחים ומן הנמלה . מדוע הוא מבקש מהם סליחה ? העבירו את הדיון מהפרט אל הכלל , ושוחחו על הנזק הבלתי הפיך שאנו עשויים לגרום לצמחים ולבעלי החיים ועל זכותם לחיים , "ורחמיו על כל מעשיו" ( תהילים קמה , ט . ( אפשר לספר על הרב צבי יהודה קוק , שכאשר פסע ברחוב הקפיד לעקוף שיירות נמלים ולא לפגוע בהן . הסליחה שלי : בקשו מהתלמידים לחשוב בינם לבין עצמם ממי עליהם לבקש סליחה . העלו דרכים שונות שבאמצעותן אפשר לבקש סליחה : פנים אל פנים , בטלפון , במכתב , באמצעות שליח ועוד . הציעו לתלמידים המעוניינים בכך לספר ממי עליהם לבקש סליחה וכיצד הם מתכננים לעשות זאת . בעקבות השיחה ניתן לקיים פעילות כתיבה חופשית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר