עמוד:12

סליחה / יעקב סתר עמוד 14 השיר שלפנינו עוסק במהותם של הימים הנוראים – החזרה בתשובה . תהליך החזרה בתשובה נחתם ביום הכיפורים , שבו מכריע הקב"ה את גזר דיננו . " יום הכפורים הוא זמן תשובה לכל ליחיד ולרבים והוא קץ מחילה וסליחה לישראל , לפיכך חייבים הכל לעשות תשובה ולהתוודות ביום הכפורים" ( רמב"ם הלכות תשובה ב , ז . ( לתהליך התשובה ארבעה חלקים : עזיבת החטא , חרטה , וידוי , וקבלה לעתיד . בעבירות שבין אדם לחברו אין די בחרטה ובווידוי אישיים כדי לכפר על החטא , ועל האדם הפוגע לבקש ולקבל את סליחתו של חברו , כאמור : " עברות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר , עד שירצה את חברו" ( יומא ח , ט . ( בקשת סליחה פנים אל פנים עשויה להיות מעמד מביך , הדורש ענווה וצניעות בשל הצורך להודות בשגיאה שנעשתה . ככל הנראה , זאת הסיבה שהילד בשיר שלפנינו בחר להיעזר בקב"ה כשליח לבקשות הסליחה שלו במקום לבקשן בעצמו באופן אישי . לפני הקריאה השלישית אמרו : "תארו לעצמכם שאתם ציירים , וצריכים לצייר תמונה מתאימה לכל בית בשיר . אקרא לכם כל בית , ותספרו מה הייתם מציירים . " עשו כך בכל בית . לפני הבית השני הסבירו מהו "רקיע הסתיו , " מהו נר נשמה ומהו חצב . שאלו שאלות כמו "באיזה צבע תצבעו את השושנה ? למה " ? או "למה לדעתכם נעמי שמר כתבה על 'עננה ? ' מה היא מקווה שיקרה בסתיו . " ? הציעו לתלמידים לתאר במילים תמונה שאפשר לצייר , כזו שאיננה מתוארת בשיר , אבל מתאימה לראש השנה . בעבודה עם תלמידים מתקדמים הפנו את תשומת לבם לשתי השורות האחרונות בפזמון : " יפה ושונה תהא השנה / אשר מתחילה-לה היום . " בקשו מהתלמידים לשיר את שתי השורות האחרונות של הפזמון ולהקשיב במיוחד לשורה האחרונה . שאלו - מה אתם שומעים ב"אשר מתחילה-לה ? " הסבירו כי נעמי שמר כתבה גם את המילים וגם את הלחן , המנגינה של השיר , ורצתה שהצלילים "לה-לה" יוסיפו לשיר שמחה ועליזות . שוחחו עם התלמידים על ראש השנה שלהם , והתמקדו במהות החג , במנהגיו ובאווירה המיוחדת השוררת בו . מה קורה בראש השנה ? ( יום הדין . ( כיצד אנו מתכוננים לחג ? ( בפן הרוחני - "תשובה תפילה וצדקה" סליחות , שופר ,, צדקה וכו' , בפן הגשמי – קניית בגדים חדשים , הכנת סעודות החג והסימנים ועוד . ( אילו מנהגים נוהגים בביתם כדי לציין את החג ? מה הם מרגישים כאשר הם מגיעים לבית הכנסת ? האם התחושה שונה משאר החגים והשבתות ? ועוד . יתכן ובשל גילם הצעיר יתקשו התלמידים לזכור את חוויות החג מן השנה שעברה , והשיח יהפוך לתזכורת על מנהגי החג .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר