עמוד:11

בראש השנה / נעמי שמר עמוד 12 בזמן זה של השנה רוב התלמידים עדיין אינם קוראים , והפעילויות מצוירות . נעמי שמר כתבה את מילות השיר ואת הלחן . בתי השיר שקולים ומחורזים . כל אחד מהם מציג " תמונה" הקשורה בדרך כלשהי להקשריו של הצירוף " ראש השנה" ומצביעה על אחת מן המשמעויות שלו : בבית הראשון רמיזות לחגיגיות ולאופטימיות ( שושנה פורחת בגינה , סירה לבנה , הקשורה קונוטטיבית ליונה לבנה , עוגנת בחוף ורומזת על אפשרויות לשלום ;( בבית השני רמיזות לשינויים בטבע ( העננה קשורה לסיכוי לגשמי ברכה ; החצב , המטונימי לעונת הסתיו ולפרידה מן הקיץ , מדומה לנר נשמה ומתקשר למשמעות הדתית-רגשית של אחד ממועדי תשרי - יום כיפור שבו מדליקים נרות נשמה ;( הבית השלישי מתקשר לתחושת ההתחדשות והאחדות הלאומית ( במנגינה החדשה המתפשטת בין תושבי העיר יש רמיזה לעליזות ולקרבה בין בני אדם השייכים לאותו עם . ( אחרי כל בית מופיע פזמון חוזר , שעניינו תפילה לשנה טובה . המילים " תפילה נושנה" קשורות מצד אחד לפן הדתי של החג , ומצד שני להיסטוריה המשותפת של המתפללים ולשאיפה המשותפת לחיים טובים . לפני הקריאה השיר מושר במסגרות החינוך , ותלמידים רבים מכירים אותו משנותיהם בגן . לכן כדאי לפתוח את העיסוק בשיר בביצוע המושר , אם בהאזנה בלבד ואם בהאזנה המלווה בצפייה , למשל באתר יוטיוב בקישור http : // www . youtube . com / watch ? v = o 9 PxSc 8 uofg - אם השיר מוכר לתלמידים , כדאי לעודד אותם להצטרף לשירה , ותוך כדי כך להרחיב את ההיכרות שלהם עם השיר המלא . קריאת השיר קראו את השיר באוזני התלמידים מתחילתו ועד סופו . כדי למקד את התלמידים בטקסט לפני הקריאה השנייה , בקשו מהם להרים יד בכל פעם שהם שומעים את זוג המילים "בראש השנה . " שאלו את התלמידים למה לדעתם המילים חוזרות פעמים רבות כל כך בשיר . לקראת השנה החדשה . בתקופה זו אנו מתפללים לקב"ה שיחדש עלינו שנה טובה , ומבקשים ממנו שימלא את משאלותינו לקראת השנה החדשה . עם זאת , גם לנו יש אחריות על מעשינו , וביכולתנו להשתדל ולפעול למימוש שאיפותינו . כדאי לבקש מהתלמידים המעדיפים ציור להראות את עבודתם ולספר מה בחרו לצייר ולמה . חשוב לתת לגיטימציה לכל משאלה ותקווה על פני הרצף , מהפרטי-אישי אל הכללי-גרנדיוזי . אפשר לסכם את העיסוק בשיר בהשמעות חוזרות ובשירה משותפת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר