עמוד:10

לפני הקריאה כדאי לפתוח בהשמעה של השיר , בקישור . http : // www . youtube . com / watch ? v = fmJaC 2 smNjg לפני ההשמעה הציגו את שם השיר ואת המשורר , שמואל בס . אחרי ההשמעה שאלו : לפי המנגינה - זה שיר שמח ? עצוב ? כוונו לקצב , לכלי הנגינה הנשמעים ולטון של הזמר / ת , בקשו שינמקו את דבריהם . התייחסו לאווירת כובד הראש וחשבון הנפש המאפיינת את ימי אלול , חודש הרחמים והסליחות , ואת הימים הנוראים הבאים אחריו . האם מנגינת השיר תואמת אווירה זו ? מדוע ? קריאת השיר קראו את השיר . אף שלשונו אינה הלשון המדוברת , תוכן השיר רובו ככולו יהיה ברור לרוב המאזינים . אחרי הקראה ראשונה כדאי להתעכב על הצירוף "רוחות מנשבות , " על השורה " הולכים ובאים הימים הקרים , " ועל המילה "קטונתי" ולוודא שהתלמידים מבינים את משמעותם . הקריאו פעם שנייה , ושאלו : מאיזו עונה נפרד המשורר ? איזו עונה מתקרבת ? הפנו את תשומת לב התלמידים לחלוקה לשני בתים ( על הדף , ( הסבירו מהם "בתים" בשיר . הקריאו את הבית הראשון ושאלו : מה בבית קשור לעונות השנה ? הזכירו לתלמידים את השיר המושר ושאלו : האם תוכן הבית מתאים למנגינה ששמעתם ? מה עצוב בו ? מה שמח ? חזרו על הפעולה לגבי הבית השני , המציג את הילד המדבר בשיר . לאחר הקריאה בזמן זה של השנה רוב התלמידים עדיין אינם קוראים , והפעילויות מצוירות . השיר הוא היצירה הראשונה או אחת היצירות הראשונות שהתלמידים פוגשים . רובם עדיין אינם קוראים , ולפיכך הפעילויות מצוירות . בשתי הפעילויות הראשונות התלמידים מתבקשים לבחור איורים ההולמים את מה שמתואר בשיר וכך להוכיח הבנה של תוכן השיר . קראו את ההוראה הראשונה , אפשרו לתלמידים לבצע את הנדרש מהם ועברו להוראה השנייה . אחרי ביצוע שתי הפעילויות הראשונות כדאי לבקש מהתלמידים להסביר את בחירותיהם , תוך שימוש באוצר המילים הרלוונטי המדויק . בעבודה עם תלמידים מתקדמים כדאי להפנות את תשומת הלב לפועל " מנשבות , " לשאול על הצורה השכיחה כיום ( נושבות , ( להסביר שזוהי מילה שהשתמשו בה יותר בעבר ולקשר את ההבדל בין שתי המילים גם להבדל בין לשון הדיבור ללשון השירה . בהקשר זה כדאי להציג את הצמד "הולכים ובאים" ( משלב גבוה ) ו"מתקרבים" ( משלב דיבורי . ( הפעילות השלישית ממקדת את התלמידים בכניסתה של השנה החדשה ובאיחולים לקראתה . התלמידים מתבקשים להביע את האיחולים שלהם , את תקוותיהם ואת הציפיות שלהם מהשנה החדשה . שאלו את התלמידים מי יגשים את הבקשות שלנו מהשנה החדשה . ספרו להם כי בחודש אלול ובחגי תשרי הקב"ה קשוב במיוחד לחזרתנו בתשובה ולתפילותינו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר