עמוד:9

הקיץ עבר | שמואל בס עמוד 10 השיר הקצר , בן שמונה שורות בלבד , קושר את השינויים בטבע ואת חילופי העונות לשינוי החל בילד הנכנס לראשונה לבית הספר ולכניסת השנה החדשה . לשון השיר משמרת צורות , ניבים ומבנים קלסיים בעברית . היא פונה אל הקוראים הצעירים ומאפשרת להם להתבונן בילד שבשיר ולחשוב על השינוי שחל בהם עצמם ועל הציפייה לשנה החדשה . השיר עוסק בחילופי העונות המביאים שינויים טבעיים , צפויים , בסביבה שאנו חיים בה , ובתהליך הגדילה - שינוי טבעי שיש לו משמעויות גם של סטטוס ושל דימוי עצמי . השיר מנוסח בבהירות . בבית הראשון מתוארים השינויים בטבע , ובבית השני - השינוי האישי . תקופה זו של סוף הקיץ ותחילת השנה החדשה מתאפיינת גם באווירה של חשבון נפש והכנות לקראת הימים הנוראים . אנו מציעים לקשור בין אוירת השיר ותוכנו לבין מהותם של ימים אלו . ימים מיוחדים בלוח השנה אחרי הקריאה בקשו מהתלמידים לשער מה הפתיע אותם בהתנהגותו של אברהם הקטן , או להסביר למה הופתעו לדעתם . הזכירו לתלמידים שאברהם הילד חי בין עובדי אלילים , ובהם גם בני משפחתו שנהגו להתפלל לאלילים , להאכיל ולהשקות אותם . אברהם הקטן מראה בסיפור יכולת של חשיבה אמונית , " ידע שכל העולם טועים ודבר שגרם להם לטעות זה שעובדים את הכוכבים ואת הצורות עד שאבד האמת מדעתם" ( רמב"ם , הלכות עבודת כוכבים , םרק א הלכה ג . ( עקבו עם התלמידים את פעולת ההסקה , תוך הקראה של המשפטים הרלוונטיים ( לדוגמה : השמש מאיר את הכל , לכן השמש ברא את העולם , לכן כדאי להתפלל לשמש . ( הדגישו כי לא במקרה הפך אברהם לאחת הדמויות החשובות והמשמעותיות לעם היהודי ומכונה " אבי האומה . " ספרו כי לאחר שגילה אברהם את האמונה בה , ' שבר את הפסלים שבסביבתו והתחיל להסביר לאנשי אור כשדים את טעותם . בהמשך נאלץ לברוח מפני המלך שרצה להרגו על דברי כפירתו , ועבר בכל העולם להפיץ את האמונה בה . ' כשנולד בנו יצחק , העביר לו את יסודות האמונה וציווה אותו להעביר אותה הלאה לבניו אחריו . ( ניתן להקריא את שאר האגדות על אברהם אבינו המופיעות בספר " על אבות לילדים ( " בשיחה כדאי להזכיר את אומץ הלב ופתיחות המחשבה של אברהם לכפור ( יחידי (! בעבודת האלילים שסביבו , לבחור בדרך של אמונה בה' ולהפיץ אותה באומץ ובמסירות בכל העולם . מבחינת הלשון , כדאי להפנות את תשומת לבם של התלמידים לשימוש בצורת הזכר של המילה " שמש" " ) השמש ברא , " " שמש גדול , " " שמש טוב . ( " הסבירו לתלמידים כי מקצת המילים בעברית נוהגות הן בצורת זכר והן בצורת נקבה , כגון שמש , רוח , סכין ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר