עמוד:8

מי ברא את הכול ? | רבקה אליצור עמוד 6 אברהם בן השלוש יוצא לשדה , מתבונן סביבו ותוהה מי ברא את העולם . אברהם מתרשם מגודלה של השמש ומאורה , ומסיק כי השמש היא שבראה את העולם ומחליט להתפלל אליה . כשיורד הערב והשמש שוקעת מבין אברהם שהירח חזק מן השמש , משנה את דעתו ומחליט להתפלל אל הירח – אך הבוקר העולה הופך את החלטתו על פיה , ואברהם מסיק נכונה : לא השמש ולא הירח בראו את העולם . אחרי חשיבה ארוכה מבין אברהם שלא זה ולא זה בראו את העולם , אלא ש"אדון יש עליהם , אלוקים יש עליהם , " ושאלוקים הוא שברא את השמש , את הירח , את השמים ואת הארץ : "את הכול ברא האלוקים . " הרהוריו של הילד הקטן אברהם יעלו לרגע חיוך על פניהם של התלמידים , אך לאמתו של דבר הם משקפים התבוננות , חשיבה לוגית והגות כבדת ראש בשאלה מי ברא את העולם ומי מנהיג אותו .. אף שהטקסט אינו מיועד כרגע לקריאה עצמאית , כדאי להתרשם מהדרך שבה עריכת הטקסט והעריכה הגרפית מביאות בחשבון את גילם הצעיר של הקוראים : המשפטים קצרים , סדורים וברורים , החזרות והשורות הקצרות מקלות את ההבנה , ואוצר המילים הולם בהחלט את הידע ואת ההבנה של בני שש–שבע . לפני הקריאה התלמידים בוודאי מכירים את דמותו של אברהם אבינו ואת מעמדו כאבי האומה , ובוודאי שמעו מדרשים אחרים הסובבים סביבו . כמותם , גם הסיפור הזה , שמקורו במדרש , מעלה על נס את תבונתו של אברהם הילד , את הפליאה ואת הסקרנות שלו , את אומץ לבו ואת חתירתו לאמת . מהלך הקריאה קראו את הסיפור עד השורה "הגיע ערב . " שאלו את התלמידים מה לדעתם עתיד לקרות . אין מדובר בניחוש , אלא בהשערה שעל התלמידים לבסס על ידע העולם שלהם בדבר חילופי המשמרות של השמש והירח . כוונו את התלמידים למבנה "אני משער ש " ... או "אני משערת ש . " ... המשיכו בקריאה . אפשר להתעכב שוב אחרי השורה "חשב אברהם וחשב , " ולהתנסות שוב בהשערה . במקרה זה ההשערה תנבע מחשיבה רחבה יותר ומעמיקה , כי התלמידים יתבקשו להעמיד את עצמם במקומו של אברהם ולהסיק – כמותו – מה משמעותה האמונית של שגרת החילופין בין השמש והירח . את החלק האחרון של הסיפור , המתחיל במילים " אמר אברהם : לא השמש ברא את העולם , " כדאי לקרוא פעמיים , מפני שהוא מכיל אמירה חשובה ומהותית על עיקר האמונה היהודית . בין הקריאה הראשונה והשנייה של החלק האחרון אפשר להציע לתלמידים להקשיב היטב , ולנסות להצביע על השורה שלדעתם היא החשובה ביותר בסיפור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר