עמוד:5

ראשונים כקוראים עצמאיים , על כך ששירים רבים לילדים מספרים " סיפור" בשורות קצרות , ועל כן נוחים יותר לקריאה . כן הבאנו בחשבון את השיקולים שיפורטו להלן . היצירה הספרותית תמיד מוצגת על עמוד או על כפולת עמודים משלה , כלומר יש הפרדה חזותית בין היצירה לבין הפעילויות עליה . בנוסף , כל היצירות מאוירות , כנהוג בספרות הילדים ( ראו הרחבה בנושא האיורים - בסעיף הבא . ( לתפיסתנו החשיפה ליצירה ספרותית איכותית לילדים היא משמעותית , כי היא מסייעת בבניית מכנה תרבותי רחב ומשותף בקרב דוברי עברית צעירים . ילדי ישראל התברכו בספרות עשירה , המשקפת את רבדיה של השפה העברית . בעידן שבו פרטי המידע מתיישנים , מתחדשים ומשתכפלים בקצב מסחרר מציעה היצירה הספרותית האיכותית אתגרים שתוקפם לא פג : ריבוי משמעויות , מבע מורכב , שימוש מיטבי ומדויק באוצר מילים , דמיון , יצירתיות וחשיבה מקורית . המפגש האישי והכיתתי עם ספרות יפה מאפשר לשכלל כלים אלה גם אצל הקוראים , שכן בניגוד לטקסט האינפורמטיבי הממוצע אלה הם מאפייניו של הטקסט עצמו . התמודדות זו של קוראים היא רלוונטית ונחוצה בהקשר של כישורי המאה , 21-ה כישורים השמים דגש רב על יצירתיות , ביקורתיות ותקשורת . האיורים ב"קוראים עם קסם" ישנם ספרי ילדים הנחקקים בזיכרון ביחד עם האיורים שליוו אותם . לדוגמה , הדמות של דודי שמחה באיוריה של רות צרפתי היא חלק בלתי נפרד מהדמות שיצר ע' הלל , וציור הכריכה של שמואל כץ לספר דירה להשכיר שייך לזיכרון חרוזיה של לאה גולדברג . על תפקיד האיור בספרות הילדים כותבת ד"ר תור גונן : " הפונקציות שממלא האיור בספר לגיל הרך הן רבות . הוא מקביל למילה הכתובה , ממחיש מושגים מופשטים או מספק קונקרטיזציה כאשר דמות הגיבור וסביבתו אינם מתוארים בטקסט , מדגיש או סותר אספקט מסוים מן הטקסט , מפרש ומרחיב את משמעותו על-ידי דימויים שאינם נמצאים בטקסט . האיור עוזר לילד לזכור את הסיפור , מפשט עניינים מורכבים והופכם קלים להבנה , מרחיב את כושר התמצאותו של הילד בסביבתו , מעשיר את עולמו האסוציאטיבי , מקנה לו אט אט רבדים תרבותיים וסמליים , מפתח את הרגש האסתטי ומעדן את חושיו . האיור והממד הוויזואלי ממקמים את הטקסט באווירה ויזואלית ריגושית רבת-פנים , הנותנת לספר כולו את אופיו ואת כוח המשיכה שלו " . המאייר יזהר כהן מצביע על רבדים שמאייר טוב מוסיף לטקסט הספרותי : " לדעתי מאייר טוב הוא מאייר שיכול לשיר בקנון עם הטקסט ; שמוצא את מקומו לצדו , ולא משקף אותו כמו ראי ; שטווה חוטים בין השורות ומעשיר את חוויות הקריאה כאשר הוא חושף דברים שלא נאמרו על ידי הכותב , דברים שיכולים לפתוח לקורא עוד חלון להבנה של הטקסט . מאייר ואיור באים 2 ד"ר תור גונן היא מומחית בנושא האיור בספרות הילדים . הציטטה לקוחה מתוך : גונן , רות ( תור , ( " מסרים ערכיים בספרי-ילדים ישראליים מאוירים לגיל הרך בין השנים , " 1984-1948 http : // www . gilrach . co . il / article . asp ? id = 374 + top

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר