עמוד:7

1 . 1 מבוא הפילוסוף החינוכי ג'רום ברונר 1966 ) , ( Brunei סיכם את מטרות הלמידה ותפקיד בית הספר , כפי שהוא רואה אותן , בחמש מטרות עיקריות ' לבית הספר תפקיד מכריע בתהליך בניית הדימוי העצמי של הלומד . מהות הדימוי העצמי של האדם משתקפת כיכולתו לתרום לסביבתו ומסייעת לו להיות אדם עצמאי המסוגל לקבל החלטות באופן עצמאי . לדעתו של ברונר , בתי הספר צריכים לעודד תלמידים לפתור בעיות . זאת כדי שיגלו באמצעות בעיות אלו את ההנחות הנחוצות לפתרונן ואת הקשר בין ההנחות וביצוען . תהליך זה חיוני ומוצלח גם אם התוצאה אינה תמיד משביעת רצון . תפקיד בית הספר הוא להעניק לתלמיד ביטחון שהשימוש בתודעה הוא הדרך הנכונה לפתרון בעיות . יש לעשות זאת על-ידי קישור מנטאלי בין מצב קיים והשלכותיו על העתיד . לשם כך יש לפתח בלומד הבנה של פעולת מנגנונים ומערכות וכן יכולת איסוף מידע שאותו יש להתאים לצרכים שונים ומשתנים . בית הספר צריך לפתח בלומד הנעה לפעולה עצמית בתחומי תוכן שונים . יש לאפשר לתלמידים מגע ישיר עם חומר הלימוד כדי שיוכלו לאתר בעצמם את הבעיות ולהתמודד איתן . פתרון בעיות הופך את התלמיד לשותף פעיל בקבלת החלטות לגבי איכות הפתרון ומידת הרלוונטיות שלו . בית ספר צריך לעודד את התלמידים להשתמש באופן יעיל בתודעה על-ידי עידודם לאתר את הרלוונטיות וההבנה . כך מעודדים את התלמיד לדחות התרשמויות שטחיות ראשוניות ולהחליפו בחומרים פחות מובנים מאליהם , אולם בעלי עוצמה רבה יותר . בית הספר צריך לפתח בתלמיד יושר אינטלקטואלי על-ידי חתירה מתמדת לשיפור הפתרון גם אם הפתרון נראה טוב . יש לגרום לתלמיד להעריך את הפתרון שמצא מתוך יושר ולעודד אותו לתרום לקהילה שלו . פרק לתיאוריות של למידה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר