עמוד:95

שאלות סיכום . 1 הסבירו אילו הדקים מופעלים ברכיב L 293 לביצוע עצירה של המכונית הזעירה ( היעזרו באיור ;( 7 . 8 הסבירו מדוע נבחרו הדקים אלה . . 2 רשות 1 הדק 1 של המעגל המוכלל L 293 מתקצר לארקה . כיצד ישפיע הדבר על פעולת המעגלי רשות : בניית מעגל ניסוי באמצעות רכיבים בדידים אפשר לבנות מעגל חלופי להפעלת שני המנועים ! המעגל שנבנה יחליף את המעגל המוכלל . L 239 לבניית המעגל נשתמש ברכיב אלקטרוני הנקרא טרנזיסטור . בסעיפים הבאים יוסבר מהו תפקיד הטרנזיסטור ויתואר המעגל האלקטרוני שנצטרך לבנות . בחלק מרכיבי המעגל ( המערכת הלוגית וחיווי כיוון הסיבוב , ( אין שינוי ביחס למעגל הקודם , שבו השתמשנו במעגל מוכלל . טרנזיסטור כמתג עוצמת הזרם הנדרשת להפעלת המנועים במכונית , גבוהה יחסית לעוצמת הזרם שיכולה לספק המערכת הלוגית המבקרת את פעולת המנועים , לכן יש להשתמש ברכיב המסוגל להזרים את הזרם הדרוש להפעלת המנועים , בלי לפגוע במערכת הלוגית . לשם כך משתמשים בטרנזיסטור . הטרנזיסטור הוא רכיב אלקטרוני בעל שלושה הדקים , המשמש , בין השאר , להגברה ולמיתוג . הטרנזיסטורים שבניסוי משמשים כמתגים ; השימוש בהם דומה לשימוש בממסר חשמלי . הדק הטרנזיסטור מכונה בסיס . נסמן אותו באות . B את שני הדקיו האחרים , הקולט והפולט , נסמן באותיות C , £ -ו בהתאמה . כאשר מזרימים דרך B זרם נמוך יחסית . הטרנזיסטור "נסגר , " בדומה למתג שנסגר , ומתחיל להזרים זרם גבוה יחסית דרך ההדקים C . £ -ו עם הפסקת הזרם בבסיס "נפתח" הטרנזיסטור ונפסקת ההולכה בין הפולט לקולט . באיור 7 . 9 מוצג הטרנזיסטור כמתג .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר