עמוד:55

עזרה לתלמידים מתקשים התלמידים יבחרו תחום אחד ה מבטא את מעמדה של האישה במשפחה היהודית בימי הביניים : גיל הנישואין , מספר הנשים במשפחה , תפקיד האישה במשפחה , האישה בחיי הכלכלה או האישה בחיים הדתיים . בתחום זה הם יתארו מה היה מעמד האישה בארצות הנצרות ומה היה מעמדה בארצות האסלאם . לתלמידים מתקשים במיוחד המורה יכול לסייע לתלמידים בעזרת קלוז . לדוגמה : נשים נוטלות חלק בחיים הדתיים - קלוז התלמידים יעזרו במחסן מילים : מצוות עשה שהזמן גרמן , בל תוסיף , להתפלל , עזרת הנשים , סנדקית , מוהלת החל בסוף המאה האחת עשרה נשים יהודיות באשכנז פנו נשים אל חכמים ובקשו להתיר להן לקיים . ___________ עד המאה השלוש עשרה חכמי אשכנז התירו להם לעשות זאת ולא חשוב שי בכך איסור . _________ היו גם נשים שרצו לא רק לקיים מצוות שהן לא חייבות בהן , אלא אף לברך עליהן . הן בארצות הנצרות והן בארצות האסלאם נשים נהגו , ______ לא רק בשבת ובחג אלא גם בימי חול וחלקן התפללו בבתי כנסת . היו בתי כנסת ש ________ נבנתה במקביל לעזרת הגברים , וביניהן הושמה מחיצה והיו בתי כנסת ש _______ הייתה במבנה נפרד , אבל צמוד לבית הכנסת . במאה ה שתים עשרה הח לו נשים באשכנז לקחת חלק בטקסים שהתקיימו בבית הכנסת . לדוגמה , אחד המנהגים היה שאישה תשמש ______ בברית המילה של נכדה או של בנה . עד המאה השלוש עשרה שימשו נשים באשכנז גם בתפקיד . _______ אתגר לתלמידים מתעניינים היסטוריה חברתית כתיבה היסטורית שעוסקת בפוליטיקה ומל חמות , כמעט לא תעסוק בילדים ונשים אלא בגברים ובעיקר מנהיגים . היסטוריה חברתית חושפת את עולמו של הפרט ובכלל זה של נשים מציגה ממד שלם יותר של המציאות היסטורית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר