עמוד:26

ב . המפה מתארת תחומים שונים ; כיבושים , תהליך התפשטות לאורך שנים , נתיבי מסחר , התיישבות עירונית , מרכזים יהודיים . מה אפשר ללמוד מן המפה על תהליך הקמתה של האימפריה המוסלמית ? שערו , א ילו יתרונות כלכליים כיבושים אלו היו יכולים לספק לאימפריה המוסלמית ? א ילו ריכוזים יהודיים היו תחת שלטון האסלאם ? שערו , מדוע התרכזו החיים היהודיים דווקא במקומות אלו ? ג . קריאת המפה מאפשרת בחינת מגוון השפעות . למשל הקשר בין הכיבושים לכלכלה ) שליטה על אגן הים התיכון , שליטה על נתיבי המסחר למזרח , שליטה על ערי נמל . ) קשר בין מרכזים יהודיים לכלכלה ובין המרכזים לבין עצמם . אזורי ההשפעה האסלאמיים לעומת תחומי ההשפעה הנוצריים . ד . בררו עם התלמידים מדוע שטח השליטה של הממלכות האסלאמיות נקרא ' אימפריה . ' ה . קראו את עמדות ההיסטוריונים בעמ' . 00 דונו עם התלמידים בגורמי התפשטות האסלאם לדעת כל אחד מהחוקרים . בקשו מהתלמידים לבחון האם המפה תומכת באחת מן העמדות . פעילויות לסיכום הנושא אקטואליה בפרק מוצגים מוגשים כגון ' דאר אל אסלאם' ו'דאר אל חרב , ' ג'יהאד . בררו עם התלמידים מה משמעותם ? כיצד השפיעו המושגים על כיבוש י האסלאם ימי הביניים ? מה משמעותם של מושגים אלה בימינו ? כיצד הם משפיעים על יחסן של מדינות ערב למערב ולמדינת ישראל ? בנושא זה היעזרו במאמר הבא : ג ' האד עד מוות - המניע הדתי , ד " ר אהרון יפה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר