עמוד:3

הקדמה לפניכם מדריך למורה המלווה את הספר " ואלה תולדות : היהודים בימי הביניים ב עולם ה נוצרי ובעולם מוסלמי " . הספר נכתב על פי תכנית הלימודים החדשה לחמ " ד והוא מיועד לתלמידים בכיתה ט ' בהיקף לימוד של 03 שעות . במוקד הספר ההתמודדות של העם היהודי עם היותו מיעוט דתי בעולם נוצרי ובעולם מוסלמי . בספר ארבע יחידות לימוד : שתי היחידות הראשונות הן יחידות חובה ותוכנן משתרע על פני ציר זמן שראשיתו במאה הרביעית לסה"נ בהתפשטות הנצרות וגיבוש מוסדותיה , דרך הופעת האסלאם במאה השביעית וכיבושיו ועד הפגיעה במעמדם של היהודים באירופה במאה הארבע עשרה . שתי היחידות האחרונות הן יחידות בחירה המתבססות על יחידות החובה . יחידות אלה עוסקות בקהילה היהודית ובמוסדותיה ובהתפתחות היצירה היהודית עד המאה השש עשרה כמענה לאתגר היום היהודי . פרקי הספר מחולקים לסעיפים על מנת להקל על המורה ועל התלמיד את ארגון המידע . כל סעיף מסתיים בשאלו ת לסיכום הסעיף ובסוף כל פרק מופיעות שאלות לחזרה ולדיון . הפרקים מלווים בייצוגים מילוליים – תעודות וקטעי מחקר , ובייצוגים חזותיים – ציר זמן בפתח כל יחידה , תמונות ומפות . בחירת המקורות המילוליים והחזותיים נעשתה בהתאמה לגיל התלמידים . כדי להקל על קריאת המקור נוסף הסבר מתווך המופיע בסוגריים מרובעים ובגופן מוקטן . המורה יחליט על השימוש בפעילויות ובייצוגים השונים בהתאם לרמת התלמידים בכיתה . בראש כל אחד מפרקי הספר מופיע המוקד של הפרק בהתאם לסוגיה המרכזית ומוקדי ההוראה בתכנית הלימודים . הבנת המוקד חשובה לתכנון ההוראה בהתאם למטרות התכנית ומסייעת לחלוקת השעות המומלצת לכל יחידה . בתכנית נושאים המתבססים על ידע מוקדם . לדוגמה , התכנית לא עוסקת בצמיחת הנצרות אלא בחיזוק כוחה מאז הייתה לדת מותרת באימפריה הרומית . הספר על מרכיביו השונים נותן מענה למטרות הוראת - למידת היסטוריה . בתחום הקוגניטיבי המטרות הן : הכרת אירועים , רכישת מושגים ומיומנויות ופיתוח חשיבה היסטורית ) בעזרת הבחנה בין סיבה לתוצאה , בין דעה לעובדה , הסקת מסקנות . ) הטקסט של הספר , השמות והמושגים המודגשים והמבוארים - מאפשרים ללומד להכיר את האירועים המרכזיים בימי הביניים . מגוון התמונות , התעודות , המפות וקטעי המחקר המשולבים בפרקי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר