עמוד:14

מה נשתנה / מן ההגדה של פסח עמוד 25 השורה " מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות" פותחת את ארבע הקושיות ששואל הבן את אביו בליל הסדר . זאת על פי הכתוב " והיה כי ישאלך בנך" ( שמות יג , , ( 14 וכן על פי " והיה כי יאמרו אליכם בניכם ' מה העבודה הזאת לכם "' ( שמות יב , . ( 26 את הנוסח של " מה נשתנה" קבעו חכמים , והוא השתנה במשך השנים עד שהתגבש לשני נוסחים - נוסח אשכנז ונוסח ספרד , שההבדל ביניהם הוא בסדר השאלות על מצה , מרור , טיבול והסיבה . בכל אחד מהבתים מבנה בסיסי קבוע : " שכל הלילות ... הלילה הזה . " ... תחילה מתואר ההרגל של כל ימות השנה , ואחר כך המנהג של הלילה הזה , המיוחד במינו - ליל פסח . בכיתה כדאי להמעיט בפירושים מדוקדקים של המילים אחת לאחת ; בעבודה עם הילדים המתקשים כדאי להסתפק בסיפור תוכנן של השאלות והתשובות , ובשירה של הבתים על פי לפני הקריאה אפשר לפתוח את העיסוק בשיר בהצגת שמו כשאלה לתלמידים . תחילה בררו בשיחה במליאה מהו האביב ( עונה הבאה אחרי החורף , המאופיינת בלבלוב ובפריחה ) ואפשרו לילדים לחוות את דעתם ולספר מניסיונם האישי . כוונו אותם לתחומים מגוונים - מן המאפיינים הראשוניים הקשורים לאביב ( התחממות , שינויים במזג האוויר , התארכות היום לעומת התקצרות הלילה , הפחתה בגשמים , לבלוב ופריחה בשדות , בחצרות ובגנים , ריבוי פרפרים , דבורים וחרקים אחרים ) ועד מאפיינים הקשורים להרגלים משפחתיים , כמו טיולים בטבע , להרגלי המשחק והבילוי ( למשל : משחקים מחוץ לבית ורכיבה על אופניים , יציאה משפחתית לטיולים משפחתיים , ( שינוי בלבוש . 'וכו השיחה תסלול את הדרך לתוכנו של הבית הראשון , והבית השני יישאר בגדר חידוש . קריאת השיר קראו את השיר בשלמותו . אחרי הקריאה הראשונה בקשו מהילדים להצטרף לחלק מהקריאה השנייה ; חזרו יחד אתם על שתי השורות הראשונות , וכשהילדים יודעים אותן בעל פה , קראו שוב את השיר . במליאה או בקבוצה בקשו מהילדים לחפש בבית הראשון של השיר מילים או משפטים הקשורים לאביב ( פרג , חרצית , נעלמו המעילים , אין בוץ בשבילים . ( הפנו את הילדים לשורה "לכבוד החג קישטו , "ארצי ושאלו לאיזה חג מתכוון השיר . בקשו מהילדים להמשיך ולקרוא את הבית השני ולחפש תשובה לשאלה ( חג הפסח . ( בקשו שינמקו את תשובותיהם על פי הטקסט . לאחר הקריאה אחרי ההאזנה - כדאי לארגן שירה בכיתה , לחלק תפקידים של שורות הפתיחה ושל שורות ההד ( החזרות שבסוגריים ) בהרכבים שונים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר