עמוד:10

עשה נסים / חגית בנזימן עמוד 14 הצירוף " עשה נסים" הוא אוקסימורוני ( אוקסימורון - ניב-ניגודים , כלומר ביטוי המורכב ממושגים שיש להם משמעים מנוגדים ;( " נס" הוא מעשה פלא המיוחס לאלוהים , ואליו אין פונים בצורת ציווי בדרישה שיחולל נס ! לא במקרה הפונה הוא מי שאינו מודע למשמעות הדקה של דבריו , כלומר ילדה או ילד . הדובר / ת , מיד אחרי מילת הפנייה " , "אלוהים מתאר / ת מצב ביש : " מדמי החנכה / כבר לא נשאר לי כלום . / היה לי / ... הפסדתי / ... קניתי / ... עכשו / ... שני כיסים . "ריקים תקוותו היחידה של הילד - שהאל ישחזר את המעשה הנאצל שעשה אז , בבית המקדש , יחולל נס ו"מלא לי מחדש / את אלה . "הכיסים אגב בקשה , הדובר יוצר משוואה שבצדה האחד נס שנועד להושיע עם שלם של גיבורים , ובצדה האחר - נס פרטי , שנועד לשפר את מצבו של בזבזן אחד ... בהתאמה לבקשה הילדותית , השיר כתוב בשפת דיבור ההולמת ילדים ( למעט אולי הביטוי " אוצר . ( "בלום זאת ועוד : הפנייה אל אלוהים היא אכן בצורת ציווי , אבל סיפור המעשה רב הפרטים מרכך אותה , ואט אט מתחלף הטון מדרישה לבקשת עזרה בסגנון אינטימי שבין חברים ; גם סגנון זה , יש לומר , אינו הולם את הנמען ... לפני הקריאה הקשרו של השיר הוא חג החנוכה , ולפני הקריאה כדאי להציע לילדים לספר - בכתב , בעל פה או בציור - מה היו רוצים לקבל כדמי חנוכה ומה היו רוצים לעשות במה שיקבלו . רצוי להימנע קריאת השיר קראו את השיר באוזני הילדים מתחילתו ועד סופו . כדי למקד את הילדים בטקסט לפני הקריאה השנייה , בקשו מהם להרים יד בכל פעם שהם שומעים את זוג המילים "בראש . "השנה שאלו את הילדים למה לדעתם המילים חוזרות פעמים רבות כל כך בשיר . לפני הקריאה השלישית אמרו : "תארו לעצמכם שאתם ציירים , וצריכים לצייר תמונה מתאימה לכל בית בשיר . אקרא לכם כל בית , ותספרו מה הייתם . "מציירים עשו כך בכל בית . לפני הבית השני הסבירו מהו "רקיע , "הסתיו מהו נר נשמה ומהו חצב . שאלו שאלות כמו "באיזה צבע תצבעו את השושנה ? למה " ? או "למה לדעתכם נעמי שמר כתבה על ? 'עננה' מה היא מקווה שיקרה בסתיו . " ? הציעו לילדים לתאר במילים תמונה שאפשר לצייר , כזו שאיננה מתוארת בשיר , אבל מתאימה לראש השנה . בעבודה עם ילדים מתקדמים הפנו את תשומת לבם לשתי השורות האחרונות בפזמון : " יפה ושונה תהא השנה / אשר מתחילה-לה . "היום בקשו מהילדים לשיר את שתי השורות האחרונות של הפזמון ולהקשיב במיוחד לשורה האחרונה . שאלו - מה אתם שומעים ב"אשר ? "לה-מתחילה הסבירו כי נעמי שמר כתבה גם את המילים וגם את הלחן , המנגינה של השיר , ורצתה שהצלילים "לה-לה" יוסיפו לשיר שמחה ועליזות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר