עמוד:9

בראש השנה / נעמי שמר עמוד 10 בזמן זה של השנה רוב הילדים עדיין אינם קוראים , והפעילויות מצוירות . נעמי שמר כתבה את מילות השיר ואת הלחן . בתי השיר שקולים ומחורזים . כל אחד מהם מציג " תמונה" הקשורה בדרך כלשהי להקשריו של הצירוף " ראש השנה" ומצביעה על אחת מן המשמעויות שלו : בבית הראשון רמיזות לחגיגיות ולאופטימיות ( שושנה פורחת בגינה , סירה לבנה , הקשורה קונוטטיבית ליונה לבנה , עוגנת בחוף ורומזת על אפשרויות לשלום ;( בבית השני רמיזות לשינויים בטבע ( העננה קשורה לסיכוי לגשמי ברכה ; החצב , המטונימי לעונת הסתיו ולפרידה מן הקיץ , מדומה לנר נשמה ומתקשר למשמעות הדתית-רגשית של אחד ממועדי תשרי - יום כיפור שבו מדליקים נרות נשמה ;( הבית השלישי מתקשר לתחושת ההתחדשות והאחדות הלאומית ( במנגינה החדשה המתפשטת בין תושבי העיר יש רמיזה לעליזות ולקרבה בין בני אדם השייכים לאותו עם . ( אחרי כל בית מופיע פזמון חוזר , שעניינו תפילה לשנה טובה . המילים " תפילה נושנה" קשורות מצד אחד לפן הדתי של החג , ומצד שני להיסטוריה המשותפת של המתפללים ולשאיפה המשותפת לחיים טובים . לפני הקריאה השיר מושר במסגרות החינוך , וילדים רבים מכירים אותו משנותיהם בגן . לכן כדאי לפתוח את העיסוק בשיר בביצוע המושר , אם בהאזנה בלבד ואם בהאזנה המלווה בצפייה , למשל באתר יוטיוב בקישור http : // www . youtube . com / watch ? v = o 9 PxSc 8 uofg - אם השיר מוכר לילדים , כדאי לעודד אותם להצטרף לשירה , ותוך כדי כך להרחיב את ההיכרות שלהם עם השיר המלא . ביצוע שתי הפעילויות הראשונות כדאי לבקש מהילדים להסביר את בחירותיהם , תוך שימוש באוצר המילים הרלוונטי המדויק . בעבודה עם ילדים מתקדמים כדאי להפנות את תשומת הלב לפועל , "מנשבות" לשאול על הצורה השכיחה כיום ( נושבות , ( להסביר שזוהי מילה שהשתמשו בה יותר בעבר ולקשר את ההבדל בין שתי המילים גם להבדל בין לשון הדיבור ללשון השירה . בהקשר זה כדאי להציג את הצמד "הולכים ובאים" ( משלב גבוה ) ו"מתקרבים" ( משלב דיבורי . ( הפעילות השלישית ממקדת את הילדים בכניסתה של השנה החדשה ובאיחולים לקראתה . הילדים מתבקשים להביע את האיחולים שלהם , את תקוותיהם ואת הציפיות שלהם מהשנה החדשה . כדאי לבקש מהילדים המעדיפים ציור להראות את עבודתם ולספר מה בחרו לצייר ולמה . חשוב לתת לגיטימציה לכל משאלה ותקווה על פני הרצף , מהפרטי-אישי אל הכללי-גרנדיוזי . אפשר לסכם את העיסוק בשיר בהשמעות חוזרות ובשירה משותפת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר