עמוד:7

בעבודה עם החוברת קוראים עם קסם אנו ממליצים לא להסתפק בקריאת היצירות , כפי שהן מופיעות בחוברת , אלא גם להפגיש את התלמידים במידת האפשר עם חלק מן הספרים שמתוכם הן נלקחו . שורה של מחקרים שנערכו ( בעיקר בארה"ב , אך גם באירופה ) הראו כי הנגישות לספרים היא אחד המנבאים " החזקים" ביותר של הישגים אורייניים גבוהים . רצוי לעודד הרשמה לספרייה הציבורית , שכן חלק ניכר מספרות הילדים הישראלית אינו מודפס בכל שנה מחדש ומצוי רק בספריות הציבוריות . אנו ממליצים שתלמידים יביאו לכיתה ספרים מתוך אלה שהוזכרו בחוברת וישתפו את חבריהם בחוויות הקריאה העצמאית שלהם . בנוסף , אנו ממליצים בחום שהמורה תקרא בקול , וכשגרה , ספר בהמשכים . לשם כך רצוי לבחור בספר מורכב וארוך קצת יותר מאלה שהתלמידים מסוגלים לקרוא בכוחות עצמם . כשמפסיקים לקרוא באוזני ילדים בנימוק " שהם כבר גדולים ומסוגלים לקרוא בעצמם" מגבילים אותם ל"דיאטה" ספרותית רזה ... בעוד הם מסוגלים ליהנות מעולם ספרותי עשיר ומגוון פי כמה . יש גם חשיבות בהצבת מודל אישי - המורה כאדם קורא . כשמורה קוראת בקול ונהנית מן הקריאה היא מעבירה למאזינים את התחושה שנעים לקרוא , שלא לדבר על כך שקריאה רהוטה ומוטעמת משמשת דוגמה כשלעצמה . הפעילויות ב"קוראים עם קסם" השתדלנו לגוון בסוגי הפעילויות הבאות בעקבות הקריאה בטקסטים , כדי לאפשר לתלמידים שונים למצוא בחוברת פעילויות שיעניינו אותם , וכן כדי לזמן להם התנסויות בסוגי תשאול שונים . התמקדנו בנושאים מרכזיים שזיהינו בטקסטים והתאפקנו שלא " לסחוט" אותם עד תום . אפשר לומר על הפעילויות שהן ... מתייחסות לאופנויות השיח השונות - קריאה , כתיבה , דיבור והאזנה ( כולל שיחה וקריאה בקול . ( ברובן יש לפחות פעילות אחת של הבעה יצירתית שאיננה מילולית כגון ציור , בניית דגם והצגה . הן מכוונות אל רמות ההבנה השונות : הבנת המשמעות הגלויה , הבנת המשמעות הסמויה , והרמה הגבוהה של הערכה ופרשנות . הן מיועדות להרכבי למידה שונים - תלמיד יחיד , זוגות , קבוצה ומליאה . ( הרכבים אלה מבוארים בהקדמה לתלמידים ומסומנים בחוברת באמצעות סמלונים . ( יש בחוברת פעילויות ברמות קושי שונות , ואין בהכרח הלימה בין רמת הקריאות של הטקסט לבין רמת הקושי של הפעילויות שבאות בעקבותיו . 4 מומלץ להאזין להרצאתה של מרים פוזנר על מקומו של הספר בתהליך רכישת הקריאה בקישור הבא : http : // www 3 . cet . ac . il / WindowedPlayerProf . aspx ? sVidPath = http : // storage . cet . ac . il / video / MafteahHaKesem / Miriam . flv

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר