עמוד:4

הקדמה נהוג לחלק את רכישת הקריאה לשני שלבים - שלב הפענוח של הצופן האלף-ביתי ושלב הביסוס והשטף . הכתיבה נחשבת למיומנות נפרדת המשולבת ברכישת הקריאה ומתפתחת לצידה . עם זאת , מכיוון שהקריאה והכתיבה הן שתי פעולות מורכבות , שאדם ממשיך בשכלולן על פני שנים רבות ( ויש האומרים - כל חייו , ( אין ספק שכל חלוקה לשלבים תתקשה לשקף נאמנה את ריבוי כישורי השפה המיושמים תוך כדי הפקה עצמאית של משמעות מטקסטים ותוך כדי ייצורם . ההגדרה הבאה ממחישה את המצופה מבר-אוריין : " אוריינות היא היכולת להשתמש כהלכה בטקסטים דבורים וכתובים המצויים בידי החברה , נתפסים כנחוצים לה ומוערכים על ידיה , כדי להשיג מטרות אישיות , לפתח את הפוטנציאל האישי , לשכלל את הידע ולהשתתף באופן פעיל בחברה" . הגדרה זו והמחשבה על תלמידים הנמצאים בסוף כיתה א ובתחילת כיתה ב עמדו לנגד עינינו בפיתוח של קוראים עם קסם . שיקולים בבחירת הטקסטים החוברת קוראים עם קסם כוללת 37 טקסטים ספרותיים 6-ו קטעי מידע . בחוברת שלושה שערים : ימים מיוחדים בלוח השנה - טקסטים שעניינם חגים , מועדים , ימי זיכרון ועונות השנה . " ויוצא השיר מן הלב" – שירים מאת מרים ילן-שטקליס . " העולם כמו ספר גדול נפתח" - טקסטים מסוגות שונים , מאת יוצרים שונים ובנושאים מגוונים . אנו מודעים לשונות הקיימת בקרב תלמידים ולהבדלים של טעם אישי , ולכן העדפנו שלא לדרג את הטקסטים לפי רמות קושי . עם זאת , בשער הראשון - ימים מיוחדים בלוח השנה - הטקסטים המיועדים לחגים , למועדים ולעונות עד חג הפסח ועד בכלל נועדו להקראה , והפעילויות המצורפות אליהם מצוירות ; ההנחה היא שעד זמן זה בשנה רבים מהילדים עדיין מצויים בתהליך רכישת הקריאה , וקריאה של טקסט ספרותי או מידעי ופעילויות שנדרשת בהן כתיבה יהיו קשות עד בלתי אפשריות . כששאלנו את עצמנו אילו טקסטים כתובים המתאימים לילדים צעירים " מצויים בידי החברה , נתפסים כנחוצים לה ומוערכים על , "ידיה כנאמר לעיל , פנינו לספרות הילדים ; רשימת יצירות הספרות שפרסם משרד החינוך בשלהי 2011 הייתה עבורנו המקור הראשוני לבחירת שירים , סיפורים וטקסטים מהמקורות היהודיים . על אלה הוספנו שירים וסיפורים , אגדות וסיפורי עם פרי עטם של בכירי היוצרים , וכן קטעי מידע וטקסטים לא-ספרותיים - הוראות ליצירה ומשחק מסלול המבוסס על קריאה . בבחירה זו חשבנו על ההנאה הצפויה לילדים שעושים צעדים 1 בלום-קולקה , "שפה , תקשורת ואוריינות : קווים להתפתחות השיח האורייני" בתוך : ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך , עורכים : קליין פנינה ויבלון ב' יעקב , האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים , . 2007

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר