עמוד:6

פעילויות כתיבה בעקבות הקריאה נצלו את קריאת הטקסטים בחוברת כדי לעודד כתיבה אישית בעקבות קריאת הטקסט . כדאי שתלמידים יכתבו כתיבה חופשית לפחות 3 פעמים בשבוע . את הכתיבה מומלץ לרכז בנושא העולה מן הטקסט שקראו . רעיונות לפעילויות כתיבה : - ציור ובצדו משפט או סיפור קצר - הבעת דעה על הטקסט - פרק נוסף או בית נוסף לטקסט - סוף שונה לטקסט - סיפור אישי בעקבות הטקסט - תיאור של מקום / חפץ / אירוע הקשורים לתוכן - הוספת טקסט מידעי הקשור לנושא לאחר הקריאה הדמומה ( ושאלות הבנה שאינן מופיעות בחוברת , ( חזרו אל החוברת והתחילו בפעילויות האחרות . אחרי כל שאלה צריך להחזיר את התלמידים אל הטקסט , כדי שיראו היכן המידע הגלוי נמצא בטקסט . אם זאת שאלה של מסקנה - בקשו מהתלמידים לציין היכן המידע שעל-פיו הסיקו את מסקנתם . הקניית האסטרטגיה של קריאה וחזרה אל הטקסט שוב ושוב מבססת אצל הקוראים המתחילים את ההבנה שמטרת הקריאה אינה פענוח בלבד אלא גם הבנה והסקת מסקנות . . 3 פעילויות לאחר קריאה מתן כותרת - בתום הפעילויות בקשו מדי פעם מהתלמידים להציע כותרת אחרת לקטע , ודונו אתם בשאלה : "איזו כותרת מוצלחת יותר , ומדוע " ? ציור והמחזה - הוסיפו פעילויות של ציור או של המחזה הקשורות לטקסט . בירור מידע - כל פעם מבררים : מה ידענו על הכתוב לפני הקריאה , רק על-פי ההשערות שהעלינו לפי שם הכותרת ? מה למדנו ? איזה מידע חדש קיבלנו מן הקריאה ? מה לא כתוב בקטע ? איזה מידע אינו מצוין במפורש אבל חשוב לנו ? אוצר מילים - בפעילויות , שיש בהן אוצר מילים גדול במחסן המילים , אפשר לערוך תחרות של יצירת קטע שיכיל את מרב המילים שבמחסן . הקטע יכול להיות שטותי ומצחיק . אפשר גם קטע דבור ( בעל-פה . ( אפשר לערוך תחרות בין יחידים ובין קבוצות . שכפול - יש פעילויות שאפשר להמשיך אותן בעל-פה . דוגמה : בפעילויות שעוסקות בחריזה , אפשר לבקש מהתלמידים להוסיף דוגמות משלהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר