עמוד:5

מספור שורות - לטובת תלמידים מתקשים אפשר למספר את המשפטים , כדי להקל על ההתמצאות בטקסט . זיהוי המוכר : מילים - פתחו את השיעור ברשימת המילים המוכרות והמילים שהוקנו קודם לכן . כתבו אותן על הלוח , ובקשו מהתלמידים לזהות אותן בתוך הטקסט . ניתן לסמן אותן v-ב ואחר כך למחוק מהלוח . זיהוי המוכר : דמויות ומילות מפתח - ניתן להשתמש באסטרטגיה של זיהוי שמות הדמויות בתוך הסיפור , וכן של מילות נושא מרכזיות : לילה , סערה . בתחילה אפשר לבקש להתרכז בהתחלות של המשפטים ולסמן ( במרקר ) את הדמויות המוכרות ( אבא , אימא , תמר , ברק . ( בהמשך תוכלו להפנות את תשומת הלב לכך שהדמויות יכולות להופיע לא רק בהתחלות של המשפטים . מטרת שתי הפעילויות האלה היא גילוי-איתור פרטי מידע פשוטים וקצרים בתוך הטקסט . לאחר שהתלמידים ימצאו את המידע , שאלו אותם : " איפה זה כתוב , " ? ובקשו מהם לציין שורה . הדבר חשוב כאסטרטגיה של ריבוי חזרות לטקסט . בניית מילים חדשות - בנו על הלוח את המילים הלא-מוכרות . כותרת - קראו את הכותרות , והעלו השערות לגבי תוכן הקטע . . 2 קריאת הטקסט בהדרגה יש לעבור לכך שהתלמידים יקראו את הטקסט קריאה דמומה , ולא רק שהמורים יקראו אותו כחשיפה ראשונה . הקריאה הדמומה נועדה למנוע מצב שתלמידים יבינו את הטקסט רק על סמך השמיעה . אם הטקסט ארוך , ניתן לחלקו לחלקים על-פי התוכן , ולשאול שאלת הבנה קצרה בתום כל קטע . יש לזכור : השאלות בחוברת בנויות רק מהמילים שהתלמידים יכולים לקרוא . הטקסט מזמן שאלות נוספות של הבנה , שהתלמידים יכולים לענות עליהן בעל-פה ( ולא בכתב , ( ואותן יש לשאול בעל-פה , כדי לגוון ולהעשיר את רמות החשיבה על הטקסט . תלמידים שיכולים להסתדר עם הקריאה או עם הפעילויות - יש לאפשר להם לעשות כן . הזמן המתפנה יינתן למי שנזקק לתיווך ( ולשם כך יש לעבוד בקבוצות . ( לאחר הקריאה הדמומה ( ושאלות הבנה שאינן מופיעות בחוברת , ( חזרו אל החוברת והתחילו בפעילויות האחרות . אחרי כל שאלה צריך להחזיר את התלמידים אל הטקסט , כדי שיראו היכן המידע הגלוי נמצא בטקסט . אם זאת שאלה של מסקנה - בקשו מהתלמידים לציין היכן המידע שעל-פיו הסיקו את מסקנתם . הקניית אסטרטגיה של קריאה וחזרה אל הטקסט שוב ושוב מבססת אצל הקוראים המתחילים את ההבנה שמטרת הקריאה אינה לצורך פענוח בלבד אלא גם כדי להבין וכדי להגיע למסקנות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר