עמוד:116

" הארנב / "והצב איזופוס " הארנב , "והצב המשל הידוע של איזופוס , עניינו המיידי הוא בעלי חיים , אך בהיותו משל יש לו מוסר השכל הנוגע לבני אדם . הטקסט מופיע בסמיכות למופע הראשון של המילה "ארנב" בחוברת ולטקסט ייעודי קצר על ארנב . אף שהארנב והצב במשמעותם הקונקרטית מוכרים היטב לילדים הצעירים , לשון הטקסט ( בעיקר מבחינת אוצר המילים ) רחוקה מלהיות טבעית ובהירה . הקניית חלק מן המילים הקשות לפני ההקראה תאפשר לילדים להבין את עיקר הטקסט . פעילות הכנה לפני קריאה : כדאי לוודא שהילדים מכירים את תכונות הארנב והצב הרלוונטיות להבנת הטקסט - מהירות התנועה של הארנב לעומת איטיות הצב . כדאי להשתמש במושג "הפכים" המוכר לילדים , ובעבודה עם ילדים מתקדמים - גם במושג " . "ניגודים שלב נוסף של הכנה להאזנה הוא פריסת הרקע לסיפור : אחרי הצגת שני הגיבורים - הארנב והצב , כדאי להכין את הילדים לקראת הסיפור ולומר : תארו לעצמכם שהארנב והצב יתחרו בריצה . לפי מה שאתם יודעים על שניים אלה , מה לדעתכם יקרה ? יכול להיות שהתוצאה תהיה אחרת ? כדאי לאפשר לילדים להביע את דעתם בקצרה , ואחרי שהנושא וכיוון הסיפור ברורים - אפשר להתחיל בהקראה . קריאת המשל : קרוב לוודאי שרוב הילדים יבינו את תוצאת התחרות , אבל ייתכן מאוד שהסיבות וההתרחשויות לא יובנו במלואן בגלל אוצר המילים . לכן , לפני הקראה שנייה , כדאי הסביר לילדים את , "התפארות" "אות , "הזינוק "טווח , "ראייה "להפגין בוז" ו"שירך דרכו . "בכבדות על ביטויים אחרים , כמו "רחש" או "בו , "בזמן כדאי לוותר , ולאפשר לילדים להבין את כוונתם תוך כדי האזנה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר