עמוד:110

הבנת הנשמע " השועל / "והחסידה ע' הלל טקסט לקריאה בקול של המורה טקסט זה נועד לקריאה בקול של המורה , ולהאזנה של התלמידים . עוד על טיפוח הבנת הנשמע ראו בהקדמה , עמ' . 16 טקסט זה הוא משל . בניגוד למשלים הקלאסיים , בהם השועל הוא נוכל וחיה ערמומית , כאן יש היפוך של המקובל . לשועל הערמומי והשחצן "לא הלך" הפעם , והטרף שלו , החסידה , מצליח להערים עליו . . 1 פעילויות הכנה לפני הקריאה בדקו האם התלמידים מכירים את המילים והמושגים הבאים : שועל , חסידה ( הראו תמונות , ( סח , פיקח , ממולח , מפולפל , לפקוח עיניים , פרחה . ניתן לספר לתלמידים משל שועלים מפורסם כמו השועל והעורב . חשוב לשוחח על דמות השועל כנוכל פיקח וערמומי . שוחחו עם התלמידים אודות כותרת המשל : השועל והחסידה . שאלו את התלמידים : מה , לדעתכם , זומם הפעם השועל ? מה מרגישה החסידה ? ( פחד , תחושת סכנה ( . . 2 קריאת הטקסט בקשו מהתלמידים להקשיב היטב למשל כדי להבין אותו . קראו לפני התלמידים , לפחות פעמיים , את המשל באינטונציה מתאימה לכל אחת מהדמויות בו : דמות המספר , דמות השועל ודמות החסידה . האינטונציה הקולית השונה חשובה לעיצוב הדמויות , להבנה וגם להבניית האירוניה במשל . אוצר מילים אחרי קריאת השיר , בקשו מהתלמידים להקשיב למילים שבהן השועל מתאר את עצמו : "הכי הכי הכי / זריז / פיקח / ממולח / . "ומפולפל סביר להניח שהילדים מכירים את שני התארים הראשונים ; באשר למילים " ממולח" , "מפולפל"ו אפשר לחזור עליהן ולשאול אילו מילים אחרות הן מזכירות , אפשר לרמוז שאלה תבלינים שקשורים בדרך כלל למזון . גם אם הילדים יזהו את הקשר למלח ופלפל , צריך להסביר את הביטויים : אוכל בלי מלח הוא תפל , אין בו טעם . כך אומרים לעתים גם על בני אדם . אבל אדם ממולח הוא אדם שיש בו טעם , הוא פיקח , ערמומי , מבין במהירות מה עליו לעשות . על בני אדם נהוג לומר גם " מפולפל" או , "חריף" ומתכוונים לאדם פיקח , שהלשון שלו זריזה והוא חושב ועונה בזריזות ובחכמה . בשולי השיעור , אפשר לחזור לתארים " ממולח" ו"מפולפל" שמקורם בחוש הטעם , ולהזכיר לילדים תואר נוסף כזה - " ; "מתוק גם כאן מדובר בתואר שמקורו בחוש הטעם , אבל אנחנו משתמשים בו גם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר