עמוד:84

" מי נופל תמיד על רגליו " ? קטע המידע הזה מאיר את השיר " החתול הספורטאי" מאת דליה רביקוביץ' ) בעמ' ) 46 מנקודת מבט ריאליסטית-מדעית . בקטע מתוארות תכונותיו הגופניות של החתול , המאפשרות לו ניתור מגובה רב ונחיתה ללא פגע על הקרקע . המידע שיקבלו הילדים בהאזנה לקטע יציף את ההומור שבמסקנה שבסוף השיר . הצבת שני הטקסטים – הספרותי והמידעי – זה לצד זה תעזור לילדים לפתח מודעות להבדלים בין שתי הסוגות מבחינת לשון , מבנה ותוכן . פעילות הכנה לפני קריאה : כדאי לוודא שהילדים מבינים את המילים והמושגים איבר , שיווי משקל , בולמי זעזועים ) בשלב ההכנה כדאי להסתפק באזכור בולמי הזעזועים במכונית , או בסוליות שבנעלי ספורטאים . ) כדאי לפתוח בהקראת כותרת הקטע ולשאול את התלמידים אילו מחשבות הכותרת מעוררת בהם . במקרה זה הכותרת היא אניגמטית , והרמז היחיד העומד לרשות הילדים הוא המילה " , "רגליו והתשובות הרלוונטיות הן בני אדם או בעלי חיים . קריאת הטקסט : אחרי ההקראה כדאי לחזור לפסקה השלישית של הקטע , לקרוא שוב את שני המשפטים הראשונים ולהפנות את תשומת הלב למילה . "כריות" בבית , כשאומרים את המילה , "כריות" למה מתכוונים ? ) כריות במיטה , "כריות" כסוג של דגני בוקר . ) ... עכשיו שמעתם על כריות בכפות הרגליים של החתול ; למה כל אלה נקראים באותו שם ? מה הדמיון ביניהם ? אפשר לערוך השוואות בין האובייקטים הנקראים באותו שם על פי הצורה והרכות היחסית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר