עמוד:55

. 5 כתבו את המילה , כתיבה , בניית מילה - הסבירו : כל מילה אפשר לפרק לצלילים , ומן הצלילים האלה אפשר לבנות מילים אחרות . גם את הצלילים שהכרנו אפשר לצרף זה לזה וליצור מילים חדשות . הנחו את התלמידים לקרוא את הצלילים מ + ר , ולצרפם למילה בקריאה ובכתיבה . . 6 מי אומר מר ? קומיקס הבנת המילה - לאחר שבונים מילה אין משאירים אותה ברמת העתקה טכנית אלא בודקים את הבנתה . על-ידי ההתאמה לציור . התבוננו באיורים . מה קורה בהם ? מדוע קסם מעווה ( מעקמת ) את פניה ? מדוע באיור האחר קסם מחייכת ? . 7 הרחבה : שאלו מה פירוש המילה מר ? אפשר להרחיב את הדיבור על טעמים : אילו טעמים מכירים ? לאיזה מזון יש טעם מתוק / מלוח / חמוץ / מר ? איזה טעם מעדיפים ? אפשר להזכיר גם פעולות אכילה , למשל באיור : מלקק סוכריה , בולע תרופה , וגם : אוכל , שותה , לועס , טועם , לוגם . . 8 קראו בקול , שעשוע של קריאה בקול - מטרת הפעילות היא לקרוא בדייקנות מילים , גם אם אין משמעות . חלקו את הכיתה לשתי קבוצות . קבוצה א תקרא את המילים ( הצלילים ) המסומנות בצבע אחד , קבוצה ב תקרא בקול את המילים המסומנות בצבע השני . הקריאה תיעשה בקצב של קריאת שיר . יש לשים לב לרווחים בין הצלילים . רצוי בכל פעם להגביר את הקצב . ניתן לבצע את המשחק בתוספת מחיאת כף או טפיחה על הברך של כל קבוצה . . 9 תרגול קריאה מסכם - חלקו את הכרטיסיות עם האותיות ת-מ-ר ( וכן מ סופית , ( ואת סימני הניקוד - קמץ ופתח . התלמידים יציעו תנועות ליווי לכל צירוף , לדוגמה ת יסומן בהרמת יד - מ יסומן בטפיחה על הברכיים . קראו צירוף ותלמיד שיש לו הצירוף המתאים ייצא מהשורה ויבצע את התנועה המתאימה . . 10 תרגלו צירופים חדשים של צלילים אלה : מר , רם , תם . התלמידים יבנו אותם מהכרטיסיות , יקראו אותם , יבדקו את משמעותם . כך נוצרת סינתזה חדשה מהצלילים שלמדנו . . 11 משחק ההד - חלקו כרטיסיות עם הצירופים שנלמדו עד עתה . הכינו כשלוש סדרות זהות . כל תלמיד יקבל שלושה כרטיסים שונים . כל תלמיד בתורו יקרא אחד מהצירופים שיש בידו . תלמידים אחרים שיש בידם צירוף זהה , צריכים לחזור אחרי התלמיד הראשון בקול ולומר את הצירוף שוב כהד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר