עמוד:41

הצעות לפעילויות בכיתה : את עיקר השיחה במליאה או בקבוצה כדאי לייחד לנקודות מפתח בטקסט : הופעתו של החתול ביום גשם . הפנו את תשומת לבם של הילדים לאיור בעמוד הראשון , שבו נראים הילדים יושבים משמימים מול החלון ביום גשם . הקריאו את ארבע השורות הראשונות של הסיפור - " גשם ירד / היה קר ורטוב . / ישבנו בבית . / הבטנו . "לרחוב שאלו מי הם אלה האומרים " , "ישבנו " הבטנו" ( יכול להיות אחד משני הילדים ) בקשו מהילדים לקרוא את העמוד השני – " ישבתי עם טלי . / היה נורא קר" והלאה עד סוף העמוד . מי הוא המדבר ? איך יודעים ? שוחחו על המשמעות של " יום . "גשם מה עושים ביום כזה ? ( משחקים בבית , משתעממים , חולמים בהקיץ ( ... הפנו את הילדים לשורות בעמוד השלישי - שבהן חוזרת מילה אחת - סתם - ארבע פעמים , במדורג וללא פיסוק . נסו יחד לשער מה פשר הארגון הזה של הטקסט ( ממקד את תשומת הלב של הקורא במילה הבודדת , הריקה , ויוצר תחושה של זמן חולף ללא תוכן . ( שאלו על השם " חתול תעלול" - איך הילדים בסיפור ידעו שכך הוא נקרא ברגע שנפתחה הדלת ? מה גרם להם להשתמש במילים האלה כשראו אותו ? ( הכניסה הדרמטית , המפתיעה , פריטי הלבוש והאביזרים הלא-שגרתיים שבידו , ההבעה הקונדסית שעל פניו , ואולי גם התקווה שבלבם , שמשהו בשיממון עומד להשתנות ( ... הפנו את המבטים אל האיורים שבהם נראים הילדים : מה מראה פניהם ? איך נראים הילדים ( והדג , המייצג את מצפונם ) בכל התמונות ? מה הם מרגישים ? מופתעים ? המומים ? מבוהלים ? התעכבו בעמוד שבו מפורטים החפצים שחתול תעלול מלהטט בהם , הציעו לילדים להכין רשימה חלופית , אישית , משעשעת , וקראו במליאה . אפשר להציע לילדים לארגן את הרשימה סביב ציר נושאי . שאלו : מה מזכירים לכם דמותו של חתול תעלול , תעלוליו והמשחקים שהוא מציע ? ( כדאי להתבונן במנח הגוף , באביזרים שהוא משתמש בהם , במיוחד התיבה הגדולה וביצורים שהוא מזמין להשתתף בחינגה - כל זה מזכיר קוסם או להטוטן . ( שוחחו על הדג שבצנצנת . מה הוא אומר ? מה הוא מנסה להזכיר לילדים ? שוחחו בכיתה על המושג " מצפון" ( על פי רב-מילים המקוון - " היכולת הקיימת באדם לשפוט את הערך המוסרי של מעשיו ; הקול הפנימי האוסר עליו או המתיר לו מעשה מסוים מבחינה . ( "מוסרית האם הילדים בסיפור מתחשבים בדעתו של הדג ? האם הם עצמם - ילדי הכיתה - מכירים את קול המצפון שלהם ? מקשיבים לו ? אפשרו לילדים לספר מניסיונם . הספר נחתם בשאלה לא פתורה של הילד המספר : " לספר לה הכול , / או בכלל שום דבר " ? מה ילדי הכיתה מציעים ? מה היו עושים בעצמם ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר