עמוד:39

" שקרן שכמותך , גנב ירחים / איך יכולת להיות כל כך אנוכי ? / בחוץ אפלה , השמיים שחורים / ואתם פה רוקדים ושרים - " ! היא מסבירה ביתר פירוט למה על הירח לשוב למקומו : " בלי ירח , רחוק בלב-ים / אניות לא יוכלו למצוא את דרכן [ ... ] / בלעדיך , ירח , שומר בחלון , / קשה לי , קשה לי . "לישון לירח יש פתרון ; הוא מבטיח לחזור ולבקר אצל האיש הבודד אחת לחודש . כדאי לשים לב לכך שהחתול והשוטר , שהילדה משוחחת אתם בדרכה למצוא את הירח , מתייחסים למצוקה שלה מנקודת המבט הפרטית הצרה שלהם : החתול לא מתעניין בשום דבר שהוא " לא מעדן או , "כיבוד והשוטר חושד מיד שהירח הוא פרחח : "הוא פשע ? הוא שיקר ? הוא גנב " ? הסיפור , שנוגע בעדינות בסוגיה הרגישה של פחדי לילה או פחד מחושך , הוא סיפור אטיולוגי , המספק הסבר סיפורי-בדוי לתופעה המחזורית של "היעלמות" הירח מן השמיים אחת לחודש . הירח , שפניו העגולים הבהירים מזכירים פנים אנושיות ונוכחותו המשתנה מיום ליום מסקרנת את הקטנטנים , הוא גיבור ותיק של ספרים לקוראים צעירים ( למשל בספרים לא יכול לישון , דובון ? / מרטין ואדל ; היה היה ילד שלא רצה לישון לבדו / מירה מאיר ; לילה טוב אלפונס / גונילה ברגסטרום ; לילה טוב , נמר קטן / קייט בנקס ; לילה טוב ירח / מרגרט ויז בראון ; ויהי ערב / פניה ברגשטיין ; ובלילה / עדנה קרמר . ( הצעות לפעילויות בכיתה : לפני קריאת הסיפור בקשו מהילדים לעצום עיניים ולדמיין " לילה בלי ; "ירח אחר כך שאלו : איך נראים השמים בלילה בלי ירח ? איך נראים השדות , הגנים , הבניינים ? איך נראים הרחובות בעיר ? איך מרגישים אנשים במצב כזה ? איך הייתם מרגישים במקום שנמצא מחוץ לעיר , שאין בו אנשים , רמזורים , פנסי רחוב ... אחרי הקריאה , בקשו מהילדים לספר מה מרגישה זוהר כשהיא מגלה שאין ירח בשמים . שוחחו בכיתה על תגובותיהם הלא-נעימות של החתול והשוטר . מה אמר כל אחד ? מה הרגישה זהר כששמעה את הדברים ? קראו שוב את הקטע שבו זהר מתארת לבקשת השוטר איך הירח נראה , והציעו לילדים לשחק ב"משחק : "תיאורים אחד הילדים ייצא מהכיתה , הכיתה תחליט על אובייקט שכיח כלשהו , וכשהילד יחזור כל אחד מהילדים ישמיע משפט על האובייקט שנבחר ( מטרתו , החומר שממנו עשוי , איפה אפשר למצוא או לראות אותו , האם הוא יקר או זול , קשור לבית הספר או לא . 'וכו על הילד שיצא וחזר יהיה לגלות במה מדובר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר