עמוד:38

הצעות לפעילויות בכיתה : לפני קריאת הסיפור כדאי להציג את הכותרת , ולשוחח עם הילדים על משמעויותיה האפשריות כשם של סיפור . התעכבו על המשמעות הציורית-מושאלת של " גב הרוח" ( השוואת הרוח לסוס או דימויה ליצור פלאי שאפשר לרכב על . ( "גבו לאחר הקריאה חזרו לתחילת הסיפור , למשפט : " איזה כיף לה " , אמרה נועה , וחשבה שגם היא הייתה רוצה לצאת למסע על גב . "הרוח שאלו את הילדים מה הם היו רוצים לעשות אילו יכלו לצאת למסע על גב הרוח ? מה אפשר לומר על מה שעשתה הבועה בכל תחנה ? במה דומים כל המעשים ? ( ההשפעה החיובית על מי שנתקלה בו ) הציעו לילדים לצייר את התחנות שבהן ביקרה הבועה וליצור " מחרוזות" רצופות של ציורים המתארים את התחנות . אפשרות אחרת – הציעו לילדים לצייר את הטיול שהם היו בוחרים . לילה בלי ירח , מאת שירה גפן ואתגר קרת שירה גפן ( נ' ( 1971 היא שחקנית , מחזאית וכותבת לילדים . כתבה לילדים את " על עלה ועל , "אלונה הוצאת כתר . אתגר קרת ( נ' ( 1967 הוא סופר ישראלי . כתב לילדים את " אבא בורח עם , "הקרקס הוצאת זמורה-ביתן . שירה גפן ואתגר קרת חברו יחד לכתיבת הסיפור על הירח שנטש את משמרתו , בלי להתחשב בילדים שנוכחותו בשמים מרגיעה אותם . " לא צריך אור קטן הלילה , יש ירח מלא בשמים '" . כך מבטיח אבא כשהוא משכיב את זהר במיטתה . זהר יוצאת אל המרפסת אבל איננה רואה את הירח . השמיים מעוננים , והיא חשה עצב ודאגה : ' אולי הוא טיפס על הגג ? או שמא נפל לבאר ? אולי הוא נרדם בצמרת של עץ . נרדם ולא התעורר ' ? זהר הקטנה יוצאת לחפש את הירח . היא נתקלת בחתול לבן ומספרת לו מה חסר לה , אבל החתול מתגלה כאנוכי . היא מנסה לעניין את השוטר הגברתן-דקדקן , אבל הוא רק נוזף בה . את הירח היא מוצאת בכוחות עצמה , הרחק מן הבית , ומצליחה להחזירו למקומו למעלה בשמיים . איוריו הנפלאים של דוד פולונסקי המלווים כל אפיזודה בסיפור הופכים אותו למקור של התרגשות ועונג . פולונסקי יצר עולם לילי-אפלולי , כחלחל-אפור-כסוף , ההולם את מצב רוחה של זהר המתקשה להירדם . בעולם לא מוכר ומאיים זה יוצאת הילדה לדרכה ; המאייר " פיזר" במסלולה של זוהר עיגולי אור בוהק , " ירחיים" למראה , המשאירים את הירח בתודעתו של הקורא לכל אורך הסיפור : ראשה של זהר עצמה , חתול מצטנף על הדשא , פנסו של השוטר וכן הלאה . זהר הולכת ואיננה נסוגה . פניה הקטנים והמאירים מביעים ברגישות רבה את תחושותיה : היא אמיצה , היא החלטית ויש לה מה לומר , ויחד עם זה היא רק ילדה קטנה שהפחד אינו זר לה . הטקסט והאיורים מתארים את הדרך המאיימת , ואת ביטויי הפחד אצל זהר . בסופו של הסיפור הירח מתגלה בבקתה רחוקה , שבה הוא מבלה עם פסנתרן קרח ( הקרחת היא המכנה המשותף לו ולירח . ( אחרי שזהר נוזפת בפסנתרן בכעס מופגן -

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר