עמוד:37

הצעות לפעילויות בכיתה : בשונה מהסיפורים הקודמים שהצגנו , זהו סיפור ארוך , ורצוי לספר אותו בהמשכים . "איך מספרים סיפור בהמשכים" קראו באתר דףדף . תוך כדי סיפור , כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים להומור שבשמות הדמויות . אחרי הקראת הסיפור במלואו כדאי לעמוד על הזיקה שבין הסיפור למעשיות מוכרות ; די לעמוד בשיחה רק על חלק מהתבחינים שנמנו לעיל . בהמשך כדאי לשאול אם יש בסיפור גורם מפחיד כמו במעשיות רבות , ולבדוק : א . האם הפייה המרושעת אכן תופסת את המשבצת הזו ? ב . מה בולט יותר – הדברים המצחיקים או הדברים המפחידים ? ( אין צורך להשתמש במילה , "הומור" שאיננה כלולה בלקסיקון של רוב הילדים . ( כדאי להציע לילדים לצייר או לפסל את הקדרה והמצקת ( בפלסטלינה , בעיסת נייר , בחימר . ( 'וכו הזכירו לילדים שאלה כלי קסם , ובקשו מהם לבטא את העובדה הזו ביצירותיהם . בועה על גב הרוח , מאת יהודית קציר יהודית קציר ( נ' ( 1963 היא סופרת ישראלית . רוב ספריה נכתבו למבוגרים . הספר מתאר את הרפתקאותיה של בועה , בועת מי סבון לכאורה רגילה שברגילות , מרגע שיצאה מהחישוק שהילדה נועה נשפה בו ועד שנשטפה ונסחפה אל הים . האם אלה הרפתקאות מסעירות ? תלוי את מי שואלים : נראה שעבור בועה , שהיא עדינה וענוגה , שחייה מטבעם קצרים וכל היתקלות קלה עלולה להעלים אותה , מדובר בהרפתקאות של ממש . הבועה של נועה נישאה על גב הרוח , טיילה ברחבי העיר , עצרה בכמה תחנות , הביאה אתה שמחה ותועלת לכל מי ש"ביקרה" - ואפילו זכתה לסיפור משל עצמה ! ככל קודמותיה , הבועה יצאה ממי סבון . היא עברה בשלום בין הסורגים של מעקה המרפסת , המריאה גבוה ונעלמה מעיניה של נועה . נועה הייתה מאוכזבת : " חבל , רציתי לראות מתי היא תתפוצץ . " ! אימא זיהתה הזדמנות לסיפור והציעה לנועה את האפשרות האופטימית יותר : " אולי היא יצאה למסע על גב . "הרוח נועה הסתקרנה , ואימא המשיכה לספר את הסיפור כשנועה משתתפת בו באופן פעיל . תכונת השיקוף של הבועה , כמו מראה , היא מרכיב יסודי בעלילותיה : היא שיקפה לכלבלב נובח את דמותו והוא שמח וחדל לנבוח ; שעשעה תינוק בוכה במיטתו עד שנרגע וכן הלאה . הערך המרכזי שהבועה מייצגת – הנדיבות שבהשפעת הטוב על אחרים . חלק נסי קצר מופיע בסוף הספר , ובו ילד על חוף הים מצליח לראות בבועה את השתקפותן של כל התחנות שהבועה עצרה בהן , ולמעשה מסכם את המסע רגע לפני סופו . מבחינה אחת , זהו סיפור שמח , כי אימא ונועה יצרו יחד סיפור מלא חדווה . את הפן האחר מייצג סופה העצוב של הבועה . " זהו ספר שכולו מים ורוח : הוא מתחיל במים ונגמר במים , ובאמצע הוא ממריא כמו בועת סבון תזזיתית , שמחביאה בתוך שברירותה זהרורים , השתקפויות , תנועה חופשית וקלילה , וגם זמן קצוב ומדוד [ ... ] שיר הלל פיוטי לספרות עצמה : למעשה בריאתה , להשמעתה , לשמיעתה , ולפרידה הבלתי- נמנעת המחכה בדף האחרון" ( מתוך " מדריך מפה לספרי ילדים" מאת יעל דר , הוצאת מפה . ( 2005

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר