עמוד:34

אפשר להציע לילדים להיזכר במצבי פרידה שחוו בעצמם או שחווה מישהו קרוב אליהם : על מה חשבו ? מה הרגישו ואיך התגברו ? אפשר להציע לילדים לספר או לצייר סוף לסיפור , למשל : הילדים חוזרים ומתאחדים עם סולי ; סולי וסבתא נוסעות לביקור אצל הילדם בארץ הרחוקה ; סולי מוצאת לה משפחה חדשה . בית חרושת לשירים , מאת קובי מידן " ערב אחד שאלה שלומית את אבא : 'אבא , מאיפה מגיעים כל השירים " ' ? השאלה הפשוטה והמעניינת הזו , הפותחת את הספר , מזכירה את השאלה שנשאלה מרים ילן-שטקליס בסיפור " איך באים השירים אל לב האדם" ( בתוך " , "בחלומי דביר . ( השיריםיוצאיםמלבהאדם" -התשובהשקיבלההמשוררתהייתה , " אבלאבאשלשלומיתהגיבאחרת : " אבא סגר את הספר , חשב רגע , וחייך : 'מה , לא שמעת על בית-החרושת לשירים " ' ? אבא מבטיח לשלומית שעכשיו לא רק תשמע על בית החרושת המיוחד הזה , אלא גם תוכל לראות אותו , אלא שלשם כך " את צריכה לעצום . "עיניים שלומית , השוכבת במיטתה לקראת שנת הלילה , עוצמת את עיניה , וכאן מתחיל סיור מרתק , מצחיק ובהחלט מפתיע של האב ובתו בבניין גדול , הנראה "עגול כמו , "ראש שבו שוכן בית החרושת . הם עוברים מקומה לקומה ופוגשים את ה"עובדים" ( בספר מופיעות המילים " משורר" ו"משוררים" רק פעם אחת , ובהקשר אגבי , ואולי יש בכך משום אמירה מעודדת לילדים - כל אחד יכול לכתוב שיר : ( אחד שכותב רק מילה בשורה , אחת שחסרים לה חרוזים , ואחד ששונא חרוזים ( אבל דווקא מדבר בחרוזים . ( ... המנהל , כך הם מגלים , אינו אלא ילד , המכבד את אורחיו בחרוזי שוקולד . " אני מחליט איזה שיר טוב ואיזה לא" הוא מצהיר , ומתברר שאמת המידה שלו פשוטה מאוד : " שיר שאני מבין הוא שיר טוב [ ... ] וחוץ מזה , גם שיר שמצחיק אותי הוא טוב , וגם שיר עצוב , אבל לא יותר מדי . ושירים עם חרוזים אני הכי אוהב [ ... ] לפעמים גם שיר שאני לא לגמרי מבין הוא שיר . "טוב הביקור מסתיים בהצצה לקומה העליונה של בית החרושת , שנראית כמו קודמותיה , אלא שבה מייצרים סיפורים . אבל על זה - בספר אחר ... " השאלות המרכזיות של הספר הן מטא-ספרותיות מובהקות : מהי שירה לילדים ? מהם גבולותיה ? וכיצד היא נבראת ? איכותו האמנותית של הספר מושכת גבוה-גבוה ומציבה אמות מידה חדשות לשאלה נוספת : מהן הדרישות האסתטיות שלנו , קוראים ומאזינים , מהספרות המוגשת לנו ? וכיצד נקבע טעם ספרותי " ? ( מתוך " מדריך מפה לספרי ילדים" מאת יעל דר , הוצאת מפה . ( 2005 הצעות לפעילויות בכיתה : אחרי ההיכרות עם בית החרושת לשירים , אפשר לאזכר בכיתה שירים קצרים מן הקנון המוכר כמעט לכל ילד שהתחנך במסגרות גן בישראל : החל בשירים לפעוטות , כמו "עוגה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר