עמוד:33

סולי היא כלבה שחורה עגומת פנים , שפעם חיה בביתם של ילדים שאהבו אותה ודאגו לה . גם כשההורים הודיעו שהמשפחה עוברת לארץ אחרת - הילדים לא שכחו את סולי , וביקשו מסבתא שתגדל את סולי בביתה , וגם שלא תשכח לחגוג לה יום הולדת . אבל אף שסבתא אפתה לה עוגת יום הולדת והדליקה נרות - סולי המסכנה שכבה על השטיח , " הראש בין הכפות , והזנב תלוי בכבדות כאילו הוא שייך לאחותה . "הגדולה סולי הייתה אכולת געגועים , כי סולי איננה בן אדם , ולא יכולה להבין מה זה " ארץ אחרת" ולאן נעלמו הילדים שאהבה . כדאי לשים לב לשם " , "סולי הרומז למילים solitude ( בדידות באנגלית solo , ( ( לבד באיטלקית , ( solitaire ( משחק קלפים לשחקן בודד , בצרפתית . ( השם יוצר זהות בין הכלבה למצב נפשי . ועוד בעניין שמות - סולי היא היחידה שהסיפור מזכיר בשמו . הילדים שנסעו נזכרים רק במילה " הילדים" ללא אזכור שמות . סבתא נזכרת רק בכינוי שלה - " , "מימה שהמצלול שלו רומז , "אימא"ל והוא מגדיר את היחסים שבין סולי הכלבה לבין סבתא . לאחר נסיעתם של הילדים והוריהם סולי זקוקה להרבה אהבה ותשומת לב , ואת כל אלה היא מקבלת . "מימה"מ ככל שהשיחות הטלפוניות עם הילדים שבארץ הרחוקה נעשות עליזות יותר , כך מחריפה מחלת הגעגועים של סולי . היא נמנעת מיציאה לטיול ברחוב , היא עושה את צרכיה באמצע הסלון , וכשהילדים מתקשרים היא אפילו לא ניגשת לטלפון כדי לשמוע את קולם . סולי מפסיקה לאכול . גם הווטרינר מאבחן שמדובר בגעגועים . סבתא מודאגת מאוד : " מימה הייתה כל כך לא מרוכזת , שבמקום סוכר שמה בקפה שלה . "מלח בסופו של דבר סולי בורחת ונעלמת , ואחרי חיפושים ארוכים סבתא מוצאת אותה על מפתן דירתם הריקה של הילדים . סבתא מבינה שסולי סוף סוף הבינה - "הילדים לא גרים פה עוד , הם גרים בארץ . "אחרת סבתא מסבירה לסולי כמו שמסבירים לבני אדם : " הילדים שלנו הם באמת בארץ אחרת , רחוקה , אבל רחוק זה לא איננו לגמרי ; רחוק זה רק במקום אחר , ומי שרחוק יכול לבוא לבקר . מי שרחוק יכול אפילו יום אחד לחזור . "בחזרה כדאי לשים לב שסבתא מזדהה עם סולי הכלבה ומשתמשת בביטוי " הילדים . "שלנו גם היא מתגעגעת , ואת ההסבר שהיא מפנה לסולי היא משמיעה גם לעצמה . וכנראה שסולי הבינה . מאותו יום השתנה המצב , וכשהגיעה חבילה מהארץ הרחוקה ובתוכה עצם גדולה לסולי וכרטיס ברכה - " סולי הרימה את הראש ונבחה שלוש נביחות : אחת לכל ילד ואחת לכבוד זה שמי שרחוק יהיה פעם . "קרוב הצעות לפעילויות בכיתה : כדאי להראות לילדים את האיור שעל גבי הכריכה הקדמית , להציג את שם הספר ולאתגר את יכולתם של הילדים לשער על פי האיור והשם - מי היא סולי ? למי לדעתכם היא מתגעגעת ? אחרי הקריאה , אפשר להשוות בין סולי לבין ילדים צעירים מאוד , שיש דברים שאינם יכולים להבין ולכן נקלעים למצבי עצב ופחד . כדאי לשוחח על הדרכים שבהן סולי ביטאה את העצב שלה ועל סבתא ; היא אמנם איננה גיבורת הסיפור , אבל אנחנו מצליחים להבין מה היא מרגישה מתוך מה שהיא עושה ומתוך דבריה לסולי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר