עמוד:27

הצעות לפעילויות אחרי הקריאה דוגמאות לפעילויות בתחום האורייני כמעט בכל ספר אפשר לזהות נושא לשוני חוץ-סיפורי בולט , כמו חזרות רבות , פעלים רק בגוף מסוים , או שימוש רב במילות יחס . אחרי קריאת הסיפור , ובלי לפגום בהנאה ממנו , אפשר לשחק בכיתה במשחק המתבסס על הנושא הלשוני בספר . ( למשל - הצגת משמעות מילות היחס בפנטומימה , באמצעות קלפי משימה שעל כל אחד מהם הוראת פעולה בעזרת מילת יחס מהסיפור . ( אחרי קריאת רוני ונומי והדוב יעקב ( מאיר שלו ) אפשר להראות את היצירתיות המופלגת של הסופר ביצירת מילים חדשות , כמו "נומי סופלת , "חלב "הזבוב , "זובב ולהשתעשע ביצירת מילים חדשות הקשורות להווי של הכיתה , לכללי התנהגות בכיתה , לסדר היום . 'וכו אפשר להתייחס בכיתה לשדה הסמנטי שבו נטוע הסיפור , למשל סיפור על הפלגה בים , סיפור על הרפתקה ביער , אפשר " לדוג" בהאזנה חוזרת , את המילים הקשורות לנושא , להוסיף להן חדשות , ולהשתמש בהן למשחק זיכרון או לוטו . הצעות לפעילויות בתחום הרגשי-התנהגותי , ובתחום הערכי-מוסרי במהלך הסיפור , בסוף פרק או בסוף הסיפור כדאי להעלות לשיחה נושאים הנוגעים לחייהם , להתנהגותם ולאופיים של הגיבורים ולסיטואציות משפחתיות-חברתיות בסיפור . למשל : מה מצחיק / משונה / מפחיד / לא הגיוני בסיפור זה ? איזה בית אפשר להוסיף לשיר הזה ? איזה פרק אפשר להוסיף לסיפור ? מה הפחיד / הצחיק / הפתיע את הילד בסיפור ? אפשר להוסיף עוד כאלה ? מה אנחנו חושבים על ההרגשה שלו ? על ההתנהגות שלו ? על המעשים שלו ? מה היינו עושים אילו כל זה קרה לנו ? מה אנחנו חושבים על הוריו של הילד / על אחיו / על החבר שלו ? מה בחיים שלי דומה לחיים של הילד בסיפור ? מה כדאי לילד הזה לעשות כדי להרגיש טוב יותר ? מה אנחנו עושים כשיש לנו בעיה כזאת ? אפשר להציע לילדים משפטים כמו : " אילו הייתי במקומו , הייתי , " ... " חבל שזה קרה , כי , " ... " כעסתי כש , " ... "אהבתי את הקטע שבו " ... ולבקש מהם להמשיך במילותיהם . כדאי להתעכב במקום שיש בו דילמה מוסרית-ערכית-חברתית , לבדוק מה אנחנו חושבים על המצב המיוחד , להשליך על חיינו שלנו ולשער איך היינו מגיבים . נחמד להכין " מסיבת פרידה" לספר שסיפרנו בהמשכים . נעלה יחד רעיונות כמו חידון מי-מתימה-למה-כמה , נמחיז קטע אהוב , נציג תערוכת ציורים , נציע פרק נוסף , זה שאחרי האחרון , ושמו - "ומה קרה להם מאז . " ? ואם הספר עובד לסרט ראוי - נצפה בו יחד ! המשוער של הסיפור . הציורים יוצגו בתערוכה עד סיום הקריאה בספר . יהיה מעניין להשוות את ההשערות למה שבאמת מסופר בספר ...

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר