עמוד:20

איורים לפני כל פעילות כדאי לבדוק האם הילדים מכירים את האיורים . ילדים יכולים לכנות בשמות שונים את אותו איור . לדוגמה , באיור של ליצן ילדים יכולים לומר : ליצן , מוקיון , פורים , מצחיק . יש לקבל מילים מתאימות , אך להדגיש את השם המסוים בו נעשה שימוש בחוברת . נצלו את רביעיות האיורים הקטנים המובאים בחוברת להרחבת אוצר המילים ולפיתוח החשיבה . פיתוח אוצר המילים וידע העולם ייעשה לאחר ההקניה בחוברת על מנת להדגיש את מלוא המהלך המתאים להקניית המילים , המשפטים והקטעים . טיפוח השפה הדבורה ישלים את ההקניה המובנית . א . סיפור בעל-פה - התלמידים ימציאו סיפור קטן , וישלבו בו מילים מתוך האיורים . ב . קישור למשפחת מילים - התלמידים יקשרו ( במידת האפשר ) את המילים למשפחת המילים , כלומר - לפועל אחר או לשם עצם אחר מאותו השורש . במדריך הבאנו קשרים כאלה במידת האפשר . דוגמות : המחדד . הוא נקרא כך , כי הוא ... מחדד את העיפרון / עושה עיפרון חד . הטבח נקרא כך , כי ... הוא עובד במטבח . גפרורים נקראים כך , כי הם עשויים מ ... גופרית . ג . הגדרות - תלמידים יתנסו בהגדרות של הדברים המצוירים . קודם יתארו תכונות שונות של מה שהם רואים ( אדום , קטן , יש לו כנפיים , ( ובהמשך יתארו את הפונקציה ( הוא עף , הם גוזרים . ( אפשר לשחק בזוגות : תלמיד אחד או תלמידה אחת מגדירים , והאחרים מנחשים . הקניית צליל / אות א . חידות שהרמז לפתרונן הוא הצליל הפותח או הצליל הסוגר ( למשל : " אני חי בים , ושמי מתחיל בצליל . ( "ד אפשר שהחידות יתבססו על האיורים בחוברות . ב . צלילים בשמות הילדים - כתבו על הלוח צליל , וקראו בשמות הילדים בכיתה . הילדים מתארגנים בקבוצות שהצליל הזה נמצא ( או לא נמצא ) בשמם . ג . ציור - התלמידים יבחרו בחוברת מילה הפותחת בצליל שנלמד ( אפשר מתוך האיורים , ( ויציירו אותו . ד . גוף - אפשר לבנות את צורת האות שנלמדה באמצעות הגוף האנושי , או לצרף כמה תלמידים שיבנו בגופם את צורת האות . ה . מילים בעולם - בקשו מהתלמידים לחפש בכיתה , בבית-הספר , בבית - מילים המכילות את הצליל שנלמד . בשלבים הראשונים כדאי להימנע מהצגה של צלילים , העלולים לגרום לשגיאות כתיב ( א / ה / ע , ט / ת , כ / ח , ב / ו . ( לאחר מכן בהמשך ההקניה יש להפנות את תשומת לב הילדים , שיש בעברית צלילים שנשמעים אותו דבר אך נכתבים אחרת , ויש להדגים זאת . ו . שם האות - הקפידו להדגיש את שם האות בנוסף לביטוי הצלילי שלה . על הילדים להכיר את כל שמות האותיות . הצעות לפעילויות כלליות ההצעות לפעילויות מדגימות איך להשתמש באיורים , בטקסטים ובפעילויות שבחוברת כמנוף לעשייה רחבה ועשירה בכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר