עמוד:13

הרחבה למתקשים ילדים הרוכשים את הקריאה עלולים להיתקל בקשיים היכולים להיות קשורים למספר גורמים מולדים ונרכשים . ילדים שונים עשויים להיתקל בקשיים מסוג שונה , ועל המורה לאתר את הקושי , לזהות אותו ולהתאים לילדים את סוג ההוראה והתרגול המתאימים . הקשיים המרכזיים ברכישת הקריאה הם : א . קשיים בעיבוד הפונולוגי - מתבטאים בקשיים בזיהוי ו / או בזכירה של המילה שפוענחה . ב . קשיים בעיבוד ובזכירה של הסימנים האורתוגרפיים - מתבטאים בקשיים בזכירת הצלילים המתאימים לסמלים ו / או בזכירת רצף הסמלים במילה . ג . קשיים בפיתוח אוטומטיות בקריאה - כתוצאה מכך הקוראים המתחילים מפתחים קריאה איטית היכולה לפגוע בהבנת הנקרא . לפיכך , בתכנית " מפתח הקסם" מוצע מסלול מדורג , המאפשר לכל תלמיד לתרגל את המודעות הפונולוגית במידה הדרושה לו ולעבד את ההתאמה בין גרפמה לפונמה במידה כזו שתאפשר לו אוטומטיות בקריאה . גם ילדים שהשליטה שלהם בקריאה היא חלקית או מלאה , זקוקים לפעילויות המרחיבות את מגוון ההתנסויות בקריאה של טקסטים רחבים יותר . דרך חשיפה לטקסטים מגוונים ניתן לעודד את ההנעה ( מוטיבציה ) של הקוראים המתחילים לקרוא , לפתח את שטף הקריאה שלהם ולהגיע יותר מהר לקריאה אוטומטית . ההצעות לפעילויות למתקשים יתייחסו לקשיים השונים שלהם ויפרטו את המטרות של הפעילויות הספציפיות המוצעות . המורים יבחרו לתלמידים , במידת הצורך , את התרגילים המתאימים לצרכים שלהם , ליכולותיהם ולקשייהם . החוברות מציעות מסלול מרכזי המתאים לחלק גדול של התלמידים . הסדרה מציעה גם דפי חיזוק לתלמידים מתקשים . דפים אלה נמצאים במדור למורים באתר האינטרנט " מפתח . "הקסם כותר כותר ספרי לימוד הוא סביבת למידה ברשת האינטרנט . סביבה זו מכילה את ספרי הלימוד המודפסים בתוספת מידע , פעילויות , המחשות ועוד . התוספות הן מעין שכבות נוספות לספר המודפס המעשירות אותו ואת תהליך הלמידה . חוברות מפתח הקסם נמצאות , "כותר"ב ומכילות סרטוני הדגמה לכתיבת האותיות , משחקים לחיזוק מודעות פונולוגית , קריינות של הטקסטים הספרותיים ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר