עמוד:160

לחזרה ולדיון . 1 לפניכם רשימת שמות ומושגים : ערבית-יהודית , צחות הלשון , מנחם בן סרוק , ספר הרקמה , פיוט , שירי שבח , כתר מלכות , רבי יהודה הלוי , ספר הכוזרי , מורה הנבוכים , ספר הזוהר , ספר חסידים . א . בחרו שלושה שמות או מושגים מן הרשימה וציינו מהו תחום היצירה היהודית הקשורה בו . ב . מצאו צמדים או קבוצות של שמות ומושגים וציינו מה הקשר ביניהם . לדוגמה : רבי יהודה הלוי כתב את "ספר . "הכוזרי . 2 א . הציגו דוגמאות ליצירות שמקורן בדת היהודית , ליצירות המושפעות מהתרבות המוסלמית והנוצרית וליצירות שמקורן במפגש הבין-תרבותי . ב . מה אפשר להסיק מהדוגמאות על השתלבות היהודים בתרבות של החברה הסובבת אותם ? . 3 מה היו קווי הדמיון בין השירה העברית בספרד לשירה הערבית ומה היה ייחודה של השירה העברית ? הדגימו . . 4 המזרחן ב' לואיס טוען : "בתולדות היהודים ניתן להבחין בין שני דגמים מנוגדים של יחסי תרבות בין היהודים ושכניהם . באחד , היהודים מעורים מבחינה תרבותית בחברה שבה הם חיים , משתמשים באותה הלשון ובמידה רבה שותפים לערכים התרבותיים של הרוב הסובב אותם ] ... [ המתכונת השנייה היא של הפרדה לשונית ועקב כך גם תרבותית" ( היהודים בעולם האסלאם , עמ' . ( 73 א . אילו שני דגמים של שילוב בין היהודים לסביבה שהם חיים בה לואיס מציג ? ב . חוו דעתכם , איזה מהדגמים תואם יותר את אופן השתלבותם של היהודים בארצות האסלאם ואיזה תואם יותר את אופן השתלבותם של היהודים בארצות הנצרות ? נמקו . . 5 אילו אידאלים חברתיים ודתיים באים לידי ביטוי ביצירה היהודית בימי הביניים ? אילו מהם קיימים גם בימינו ? הדגימו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר