עמוד:152

הפייטנים באשכנז מגיבים לאירועים בתקופתם ראשית הפיוט באשכנז קשורה בדמותו של רבי משולם בן קלונימוס , אבי המשפחה שהתיישבה במגנצא בערך בין השנים 900 . 926-ל שנים עשר מפיוטיו של רבי משולם שרדו עד ימינו , ואחדים מהם משמשים בתפילה עד היום . לדוגמה , הפיוט לשחרית של יום הכיפורים במנהג אשכנז " אימיך נשאתי חין בערכי . " את דרכו של רבי משולם המשיך רבי שמעון בן רבי יצחק , בן דורו של הרגמ"ה ( עמ' . ( 100 בפיוטים שכתב הוא ביכה את גורלן של קהילות אשכנז בתקופת מסעי הצלב וביקש לעודד את רוחם של היהודים . דוגמה לכך היא הפיוט המושר בשבת " ברוך ה' יום , "יום שבו מנה רבי שמעון את חסדי ה' מאז גאל את ישראל משעבוד מצרים , ועד הגאולה העתידית מגלות אדום , כלומר מהנצרות . הפייטנים באשכנז היו גדולי תורה ושילבו בפיוט מונחים הלכתיים ודימויים תלמודיים . השפעה אחרת הייתה לפרעות ביהודים ולמוות על קידוש השם ( עמ' . ( 98 אחד הנושאים שחזרו ונשנו בפיוטים היה סיפור עקדת יצחק . הפיוטים הדגישו את העובדה שיצחק פשט את צווארו מרצונו ואת בכיים של המלאכים על הנשחטים , אך גם את העובדה שבניגוד לעקדת יצחק , באשכנז לא התגלה מלאך והיהודים מתו על קידוש השם . 1 תעודה מתוך הפיוט "ונתנה תוקף" הפיוט מיוחס לרבי אמנון ממגנצא , אך ייתכן שראשיתו בפיוטים שנכתבו בארץ ישראל במאה השישית וממנה עברו לאיטליה ואחר כך לאשכנז . לפי הסיפור ההגמון דרש מרבי אמנון להמיר את דתו והוא ביקש להרהר בדבר במשך שלושה ימים . רבי אמנון ביקש לכפר על כך שלא דחה מיד את הדרישה וגזר על עצמו עינויים קשים . הוא הובא לבית הכנסת בראש השנה ושם אמר את הפיוט . הפיוט נכלל במחזורי תפילה לימים נוראים של עדות רבות אך נפוץ במיוחד בקרב יהודי אשכנז . ונתנה תקף קדשת היום כי הוא נורא ואים ובו תנשא מלכותך ויכון בחסד כסאך ותשב עליו באמת [ ... ] ובשופר גדול יתקע וקול דממה דקה ישמע ומלאכים יחפזון וחיל ורעדה יאחזון ויאמרו הנה יום הדין לפקד על צבא מרום בדין כי לא יזכו בעיניך בדין [ ... ] בראש השנה יכתבון וביום צום כפור יחתמון כמה יעברון וכמה יבראון מי יחיה ומי ימות . . 1 מהו תוכנו של הפיוט ? . 2 הסבירו מדוע נהפך הפיוט לחלק מהמלחמה של יהודי אשכנז בהמרות הדת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר