עמוד:137

פרשני המקרא מתמודדים עם הפרשנות הנוצרית הפרשן הראשון למקרא באירופה הנוצרית היה רבי שלמה יצחקי , רש"י , ( 1105–1040 ) מנהיג הקהילות בצפון צרפת . רש"י נודע בכינוי פרשנדתא – מפרש הדת ; הוא כתב פירוש שהקיף את רוב המקרא ואולי את כולו , ופירושו כנראה היה הספר הראשון שנדפס בעברית . ( 1475 ) בין החוקרים יש חילוקי דעות אם רש"י כתב את פירושו רק מתוך רצון לפתור את הקושי הלשוני שהפסוק מעורר או שהייתה לו גם מגמה חינוכית . החוקרים הסבורים כי לרש"י הייתה מגמה חינוכית מביאים דוגמאות ממדרשי חז"ל ששילב בפירושו וכן אמירות שנועדו לחזק את היהודים באמונתם . לדוגמה , הפירוש של רש"י לפסוק " הולך דודי למישרים" ( שירהשירים ז , י : ( " זהירה אני להשיב לכם שאעמוד . "באמונתי בתחילת פירושו לכל אחד מחמשת חומשי תורה הדגיש רש"י את שבחם של ישראל , גילויי חיבתו של ה' אליהם כנגד הטענה של הנוצרים שהבחירה עברה אליהם . בפרשנות המקרא בצפון צרפת המשיך רבי שמואל בן מאיר , הרשב"ם 1085 ) , ( 1174–בערך נכדו של רש"י וגם תלמידו . הרשב"ם העיד על עצמו כי בפירושו קיים פולמוס עם הנצרות . כנגד טענת הנוצרים שהגלות הייתה תוצאה של דחיית הבשורה הנוצרית , הרשב"ם הדגיש כי הגלות הייתה עונש על חטאי העם . כדי לעודד את היהודים בגלות הזכיר הרשב"ם את החסדים שעשה ה' לעם בעבר והדגיש את התקווה לנקמה של ה' באומות המשעבדות . נושא אחר שעמד במוקד הפרשנות הנוצרית היה חטא העגל . הנוצרים פירשו את החטא כבגידה של העם , 'בה אולם הרשב"ם המעיט בחומרת החטא והסביר כי ישראל לא התכוונו לעבוד עבודה זרה . בניגוד לנצרות , שביטלה את חשיבות המצוות והדגישה את כוונת הלב , הרשב"ם ראה במצוות את מגמתה העיקרית של התורה . לפי גישתו אפילו הסיפורים בתורה נועדו ללמדנו פרטי מצוות . גם הרמב"ן ( עמ' ( 66 עסק בפולמוס עם הנצרות . לפי הרמב"ן בחטא העגל עם ישראל הוא שהפר את הברית ולא , 'ה והראיה לכך היא הציווי למשה לכתוב לוחות שניים ( שמות לד , כז . ( הרמב"ן הודה : " הגלות ארך עלינו מאד , לא נודע קצו כשאר הגליות , ואנחנו בו ; "כמתים אך הוא טען כי אין להתייאש ( פירושו לבראשית מז , כח . ( נוסף לדברי העידוד האלה טען הרמב"ן כי תנאי החיים של היהודים אינם כה גרועים , וזאת על סמך המצב הכלכלי הטוב באופן יחסי של יהודי ספרד במאה השלוש עשרה . תעודה הפולמוס עם הנצרות בפרשנות המקרא מתוך פירוש הרמב"ן לפסוק "אמרתי אפאיהם אשביתה מאנוש זכרם" ) דברים לב , כו ( [ ... ] ועל כן ראוי מדין הרצון שהיה בבריאת העולם , שיהיה רצון מלפניו להקים לו לעם כל הימים , כי הם הקרובים אליו והיודעים אותו מכל העמים . וזה טעם כי ידין ה' עמו ועל עבדיו יתנחם ] פסוק לו , ] שיזכור ה' ברחמים כי הם עמו מאז , ויזכור כי הם עבדיו שעמדו לו בגלותם כעבדים לסבול הצרות והשעבוד , וכעניין שנאמר ] ישעיהו סג , ח : ] " ויאמר אך עמי המה בנים לא . "ישקרו וכבר רמזתי בבריאת האדם סוד נשגב ונעלם צריך ממנו שנהיה לו לעם והוא יהיה לנו לאלוהים . . 1 מהו ההסבר של הרמב"ן לבחירה של ה' בעם ישראל ? . 2 לפי פירוש זה , מהי מטרת הגלות ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר