עמוד:125

הקמת משפחה משקפת את ערכי החברה בחברה היהודית נודעת חשיבות מיוחדת להקמת משפחה והיא נחשבת למצווה . בימי הביניים המשפחה היא שחינכה את הילד לשמירת מצוות והכשירה אותו ליטול חלק בחיי הקהילה . כפי שהיה מקובל גם בחברה הלא-יהודית בימי הביניים ההחלטה על ההתקשרות של בני זוג הייתה בידי האב . בשלב ההתקשרות , שנקרא שידוכים , נקבעו מועד החתונה , מקום המגורים של בני הזוג והנדוניה – הרכוש והכסף שייתנו הורי הכלה לבתם . מנוסח של כתובות שהגיעו לידינו ממצרים אפשר ללמוד כי האבות דאגו להבטיח מידה מסוימת של עצמאות כלכלית לבנותיהם . לאחר שהמשפחות הסכימו ביניהן על תנאי ההתקשרות ביניהן נקבע סכום פיצוי במקרה שאחד הצדדים יפר אותה . סכום הפיצוי העיד על מעמדה של המשפחה . ככל שהמשפחה הייתה מכובדת יותר כך היא דרשה סכום גבוה יותר על הפגיעה בשמה הטוב . הפרת ההתקשרות נחשבה כה חמורה עד שבאחד המקרים פסק רש"י לא רק להחזיר את הכסף שנתנו הורי הכלה אלא גם להלקות את מי שסירב לעשות כן ( תשובות חכמי צרפת ולותר , סימן כז . ( בגניזה הקהירית נמצאו שטרות שמהם אפשר ללמוד על גובה הקנס שהוטל על מי שביטל שידוכים , ובספרד אף התירו לפנות אל השלטונות במקרה שאדם סירב לשלם את הקנס . לאחר השידוכים נערכו אירוסים וקידושים , וברוב הקהילות הם אוחדו לטקס אחד , כמו בימינו . היו קהילות בארצות האסלאם שהחזיקו במנהג הקדום להפריד בין הטקסים . טקס הקידושים התקיים בבית הכנסת או בבית פרטי , וכלל סעודות , ברכות והתחייבויות של החתן כלפי אשתו וכלפי הקהילה . כנגד התחייבויותיו לפרנס אותה היא התחייבה לכבדו ולשרתו . במקורות בולטת החשיבות של הקשרים בין בני הזוג כבסיס לנישואים , ובאחת הכתובות החתן מבקש מהכלה להיות לא רק אשתו ואם בניו אלא גם חברתו . הנישואים נתפסו כברית קדושה בין הבעל לאישה , שהקב"ה הוא עד ואף שותף לה . ערכי המשפחה היהודית פרק 11 המשפחה היהודית בימי הביניים החיים במשפחה היהודית בימי הביניים שיקפו את ערכי החברה היהודית אך הושפעו גם ממבנה המשפחה וממעמד האישה בחברה הנוצרית והמוסלמית . מה היו הערכים שבאו לידי ביטוי בחיי המשפחה היהודית ? מה הייתה המציאות הרווחת בחברה הנוצרית והמוסלמית וכיצד היא השפיעה על המשפחה היהודית ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר