עמוד:124

לחזרה ולדיון . 1 לפניכם רשימת שמות ומושגים : בני עיר , מערופיא , רוב בניין , אלמים , רבנו גרשום מאור הגולה , תקנות שו"ם , חרם בית דין , נגיד , חבורות מצווה . א . בחרו שלושה שמות או מושגים והסבירו אותם . ב . הסבירו מה הקשר בין המושגים שבחרתם לאחד מהנושאים הבאים : תקנות הקהל , הנהגת הקהילות , מוסדות הקהילה . . 2 י' בער טוען : "הקהילה המקומית הייתה הנציגות הפוליטית האחרונה של כנסת ישראל הסמויה מן העין" ( היסודות וההתחלות של ארגון הקהילה היהודית בימי הביניים , ציון , טו , עמ' . ( 1 א . הסבירו את דבריו . ב . מה היה התפקיד שמילאה הקהילה בימי הביניים ? כיצד היא מילאה בפועל תפקיד זה ? ג . האם תפקידי הקהילה מבססים את דבריו של בער ? נמקו . . 3 יש המגדירים את הקהילה "מדינה בתוך . "מדינה האם אתם מסכימים עם הגדרה זו ? נמקו . . 4 א' גרוסמן טוען : "הן ] תקנות הקהל [ מלמדות , יותר מכל מקור אחר , על המטרות והמגמות של מנהיגי הקהילה" ( הציונות והחזרה להיסטוריה : הערכה מחדש , עמ' . ( 169 בחרו אחת מתקנות הקהל והסבירו מה היא מלמדת על המטרות והמגמות של מנהיגי הקהילה . . 5 לפי ח"ה בן-ששון "החרם היה נשק ארגוני ודתי עצום וחריף לכל קהילות ישראל בימי הביניים" ( תולדות עם ישראל , כרך ב , עמ' . ( 53 א . הסבירו מהו חרם ומהי משמעותו הדתית . ב . כיצד החרם שימש נשק בידי הקהילה ? ג . חפשו בתנ"ך דוגמאות לשימוש בחרם ותארו אותן . שערו כיצד אירועים אלו בתנ"ך השפיעו על תפיסת החרם בימי הביניים . . 6 פרשן התורה במאה השש עשרה רבי אפרים מלונשיץ ( הכלי יקר ) כתב על המנהג של עיכוב תפילה : "ובזה היינו חרפה לשכנינו , לעג וקלס ] גנאי [ לגוים אשר סביבותינו , אשר מדרכם לילך לבתי כנסיות לראות מה יעשו היהודים בבתי . "הכנסיות א . מהי הביקורת של רבי אפרים מלונשיץ על המנהג ? ב . האם לדעתכם המנהג של עיכוב התפילה מלמד על חוזקן של הקהילות או על חולשתן ? נמקו . ג . רבי אפרים מלונשיץ חי במאה השש עשרה בלבוב שבפולין . מה אפשר ללמוד מעמדתו כלפי המנהג על היחסים ביו היהודים ובין הנוצרים בעירו ? . 7 לפי מ' פרנקל "הנגידות הביאה עמה למצרים מנהיגות מסוג חדש : בניגוד לגאון , לא פעל הנגיד כנציגו של מוסד , והמנהיגות החדשה התמצתה באישיותו של הנגיד עצמו" האוהבים" ) , "והנדיבים עילית מנהיגה בקרב יהודי אלכסנדריה בימי הביניים , עמ' . ( 158 א . מהו החידוש במשרת הנגידות ? הדגימו . ב . השוו בין תפקיד הנגיד לתפקיד הגאון . היעזרו בעמ' . 78

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר