עמוד:122

תקנות הרגמ"ה עיצבו את חיי המשפחה ואת החברה והקהילה באשכנז וגם בארצות אחרות , וכמה מהן חזרו וקיבלו תוקף מחודש . מהתקנות המפורסמות שיוחסו לו : איסור לשאת שתי נשים , האיסור לגרש אישה בלא הסכמתה והאיסור לקרוא מכתב בלא רשות . לרגמ"ה מייחסים גם את האיסור להזכיר לאנוסים את עברם והתקנה להקל על שיבתם לעם היהודי . תעודה תקנות הרגמ"ה ( 1 ) היכולת לחייב נתבע להידון במקום שבו תבעוהו , אף אם אינו מקומו שלו , בתנאי שיש בו חרם בית-דין נגד המסרבים להיענות לתביעה מעין זו . ( 2 ) הגבלת הזכות לעכב תפילה . ( 3 ) איסור על המשאיל בית-כנסת לרבים ] בית כנסת של אדם פרטי [ לעכב את בעל ריבו לבדו מהתפלל בו . ( 4 ) זכותו של מי שאבדה לו אבידה לכפות על הקהל להכריז חרם , שכל היודע דבר אודותיה - יודיענו . ( 5 ) חובת המיעוט להיכנע בכל תקנה שהיא לרצון "רוב טובי העיר" ] המנהיגים [ ... ] . ] ( 6 ) איסור לעכב ספרים , שניתנו כפיקדון , בשל תביעה כל שהיא . ( 7 ) החובה לשלם את המיסים לקהילה מייד עם תביעתם , כאשר רק לאחר מכן ניתנת למשלם הזכות לערער בפני בית-דין , אם לדעתו נעשה לו עוול . ( 8 ) זכותם של בני הכפרים , הבאים ביום הכיפורים לקהילות , להניח את נרותיהם בבית-הכנסת . ( 9 ) חובת תשלום הנדרים באותה עיר שבה נדרום בעת התפילה . ( 10 ) חובת השתתפות עוברי אורח במעות פורים המחולקות לעניים . במקורות רבים נוספו תקנות אלה : ( 11 ) איסור יציאה מבית-הכנסת לאחר תחילת התפילה , אם המניין מצומצם הוא . ( 12 ) איסור לשאת שתי נשים . ( 13 ) איסור לגרש אישה בעל כורחה . ( 14 ) איסור קריאה במכתב ששלח אדם אחר לחברו . ( 15 ) איסור שכירת בית של גוי , שהושכר לישראל , בלא רשותו של האחרון ( עד מלאת שנה לעזיבתו . ( ( 16 ) איסור להזכיר לאנוסים שחזרו ליהדות את עברם . ( א' גרוסמן , חכמי אשכנז הראשונים , עמ' ( 134 . 1 בחרו שתי תקנות וכתבו אותן בלשונכם . . 2 בחרו שתי תקנות המתקיימות גם בימינו . שערו מדוע השתמרו דווקא התקנות האלה . . 3 בחרו שתי תקנות וכתבו מה אפשר ללמוד מהן על חיי היהודים באשכנז . איסור לשאת שתי נשים – מבחינת ההלכה מותר לשאת יותר מאישה אחת , אבל בחברה היהודית בגרמניה ובצרפת לא נהגו כך . מטרת התקנה של הרגמ"ה הייתה לבטל את החשש של האישה שבעלה יישא אישה נוספת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר