עמוד:116

הקהילות באשכנז מממנות מוסדות חינוך סביב בית הכנסת בקהילות אשכנז ולעתים בתוך המבנה שלו היו גם מוסדות אחרים , ובראשם מוסדות חינוך , ולא אחת הם נקראו בשם זהה – שול ( מלשון . ( school מטרת החינוך הייתה כפולה : קיום מצוות לימוד תורה ; והכשרת הילד להיות שותף פעיל בבית הכנסת , ולשם כך עליו לקרוא בתורה ולהתפלל עם הציבור . התפיסה הייתה שיהודי שמקיים מצוות מחזק את הקהילה ומזכה אותה , ולכן חינוכו הוא באחריות הקהילה . הקהילה ראתה בדאגה לחינוך את אחד מתפקידיה ( עמ' , ( 90 ומוסדות החינוך לילדים מגיל שלוש ועד שלוש עשרה היו תחת פיקוחה ובמימונה . אחזקת המוסדות הייתה עול כספי כבד , וכל קהילה קבעה תקנות משלה בנושא : היו קהילות שבהן מימון שכר המלמדים היה מוטל על הקהל כולו , ולא רק על הורי התלמידים ; קהילות אחרות התירו שימוש בכספים שנתרמו לעילוי נשמת הנפטרים לצורך חינוך ; דרך מימון נוספת הייתה השכרת המבנה ששימש מקום לימוד ושימוש בכספי השכירות למימון חינוכם של ילדים עניים או יתומים . בקהילות קטנות בדרך כלל היה מלמד אחד והלימוד היה משותף לבני גילים שונים . בקהילות גדולות היו מלמדים אחדים שהתחרו ביניהם , והיו ביניהם דרגות שונות : מלמד תינוקות ; תלמיד חכם ; וחבר , שהיה תלמיד חכם מוסמך . ההוראה במבנה של בית הכנסת ניתנה רק למלמד שהקהילה רחשה לו אמון , והמורים האחרים לימדו בבתיהם הפרטיים או בבית של הורי התלמיד . תעודה החינוך בקהילה היהודית באשכנז מתוך תשובת הרגמ"ה , המאה האחת עשרה אני גרשום החתום למטה אשיב לשואל דבר לפי מה שהראני מן השמים צריכין להיות נאמנין מלמדי תינוקות וסופרין להיות מלאכתן באמונה וצדיקים במעשיהם . ( תשובות חכמי צרפת ולותר , סימן לו ) מתוך תשובת המהר"ם מרוטנבורג , המאה השלוש עשרה אשר שאלת על התינוק שחלה אם יש לפחות למלמד ימי חליו כן הוא הדין מלמד שחלה אין לפחות למלמד [ ... ] אבל התינוק שחלה פסידא ] הפסד של [ דמלמד . ( שו"ת מהר"ם מרוטנבורג , כרך א , סימן תכע ) מתוך תשובת המהר"ם מרוטנבורג , המאה השלוש עשרה וששאלתם על ראובן שהשכיר מלמד לבנו ואמר לו אם תשחוק בקוביא ] הימורים [ לא יהא לך עלי כלום ] לא אהיה חייב בהעסקתך , ] ושוחק ] מתעלם מהאיום [ , [ ... ] נתחייב לו לכל הפחות שכירות של כל יום ויום . ( שו"ת מהר"ם מרוטנבורג , כרך א , סימן שי ) . 1 כל התעודות עוסקות בנושאי חינוך . תנו לכל תעודה כותרת . . 2 אילו שאלות התעוררו בנושא החינוך ? כתבו בלשונכם את השאלות ואת התשובה לכל שאלה . . 3 מה אפשר ללמוד מהמקורות על מטרות החינוך ועל ערכי החברה ? מלמד ותלמידו , איור לכתב יד מן המאה הארבע עשרה . 1 כיצד מתבטאים בתמונה היחסים בין המלמד לתלמידו ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר