עמוד:106

מהמקורות שבידינו עולה כי כבר במאה האחת עשרה רוב הקהילות אימצו את ההכרעה על פי רוב מניין . עם זאת , הייתה גם מגמה להגביל את כוחו של הרוב , באמצעות הדרישה שהתקנה תקבל אישור של אדם חשוב ביסוד דרישה זו עמדו החששות שהתקנה תסתור את עקרונות ההלכה , או שמספר מצומצם של משפחות ישתלט על הקהילה ויקפח את המיעוט . עמדה יוצאת דופן ייצג רבנו תם – הוא לא הסתפק ברוב דעות או באישור של אדם חשוב אלא דרש שהתקנות תתקבלנה פה אחד . עם זאת , הוא יעץ ליחיד לבטל את רצונו מפני הרבים . לפי רבנו תם , במקרה שהקהילה לא הצליחה להשיג את הסכמת כל חבריה היא יכלה לפנות אל תלמיד חכם שנחשב לגדול הדור ( עמ' ( 121 ולבקש ממנו שיתיר לה לתקן את התקנה . דעתו של רבנו תם לא התקבלה , ובדרך כלל תקנות הקהל התקבלו ברוב דעות . תעודה תקנות קהל תשובה לשאלה המתארת אירוע שבו אבדו הכתובות של בני העיר והיה צורך לכתוב כתובות חדשות . כך היא תקנת הדבר : שיתקבצו זקני המדינה ] העיר [ ויהיו כולן בהסכמה אחת [ ... ] וכך הוא בכל מקרה שיקרה לבני המדינה ] העיר [ וכולם שוים בו ותקנה הוא להם וצריכים לו - כופין זה את זה לאותו דבר והסכמת הזקנים נוהגת בם , וכל בני המדינה ] העיר [ נכנסים תחתיהם כענין שנאמר : " וכל אשר לא יבוא לשלשת הימים כעצת השרים והזקנים יחרם כל רכושו והוא יבדל מקהל [ ... ] . "הגולה ] מהפסוקים [ נלמד שרשות ביד זקני העיר לתקן תקנות לבני עירם ולכוף את בני עירם למה שתקנו . ( תשובות הגאונים , שערי צדק , סימן טז ) . 1 למי יש סמכות לתקן תקנות ? . 2 מהו מקור הסמכות לתקן תקנות ? . 3 הסבירו את התנאי "וכולם שוים . "בו ציינו תנאי נוסף המוזכר בתשובה . . 4 מי מחויב להישמע לתקנה ? היקפן של תקנות הקהל ותוקפן והחלק החמישי : הם הדינים העשויים על דרך חקירה וההסכמה בדברים הנוהגים בין בני אדם , שאין בם הוספה על המצוות ולא גרעון , או בדברים שהם תועלת לבני אדם בדברי תורה . וקראו אותם החכמים " תקנות . "ומנהגים ואסור לעבור עליהם בשום אופן , באשר הסכים עליהם כל קהל ישראל [ ... ] ואלו התקנות רבות מאד , ונזכרות בתלמוד ובמשנה : מהם בענין האסור וההתר ] ההלכות העוסקות בדברים המותרים והאסורים לאכילה , ] ומהם בענין הממונות . ומהם תקנות שתקנו הנביאים כמו תקנת משה ויהושע ועזרא . ( הקדמות הרמב"ם למשנה , תרגום י' אלחריזי ) . 1 לפי הרמב"ם , באילו תחומים התקנות עוסקות ? . 2 מהו מקור הסמכות של התקנות ? אדם חשוב – המושג מופיע כבר בתלמוד , אבל לא ברור אם הכוונה לתלמיד חכם , לאדם הבקיא בהלכות החיים , או לאדם שמגלם באישיותו את שתי התכונות . בראש הקהילות באשכנז במאות העשירית–השתים עשרה עמדו מנהיגים שהיו בעצמם תלמידי חכמים , ולכן אישור של אדם חשוב התקיים בפועל . רבי יעקב בן מאיר , רבנו תם – ( 1171–1100 ) חי בצרפת והיה נכדו של רש"י ומבעלי התוספות . כתב את "ספר , "הישר מעין אסופה של שו"תים ( שאלות ותשובות ) ופרשנויות לתלמוד , וכן ספר על הדקדוק העברי ופיוטים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר