עמוד:101

שאלות לסיכום הסעיף : ההתמודדות עם הנצרות והאסלאם ( עמ' ( 101-97 . 1 השוו בין הוויכוח היהודי–נוצרי לבין הוויכוח היהודי–מוסלמי . בתשובתכם הזכירו את ההיבטים הבאים : סוג הטענות , אופן מתן התשובה , דרכי ההוכחה והנימוקים . . 2 דמיינו שאתם חיים בתקופת מסעות הצלב ותארו את ההתלבטות שאתם עומדים בפניה . . 3 השוו בין יחסם של היהודים למומרים לפני מסעות הצלב ובין היחס אליהם אחרי מסעות הצלב . הסבירו מה מקור ההבדלים . . 4 השוו בין יחסה של החברה היהודית למומרים בארצות הנצרות ובין יחסה למומרים בארצות האסלאם . העמדה ההלכתית שהמומרים הם יהודים הייתה משותפת גם לחכמים בארצות האסלאם . בתקופה של רדיפות המווחידון ( עמ' , ( 19 כשרבים המירו את דתם , היו שביקשו לראות במי שהתאסלם כופר באלוהי ישראל ; אך הרמב"ם באיגרת השמד דחה גישה זו ( עמ' – ( 87 הוא טען שהמומרים הם מומרים רק למראית עין , ואפילו המוסלמים יודעים זאת . ואכן , המוסלמים לא נתנו אמון בהמרת הדת של היהודים ואסרו להתחתן עמם ; הם כפו על היהודים שהמירו את דתם לאסלאם לבוש מיוחד , ובכך סייעו לשמור על זהותם ועל היותם קבוצה נבדלת . לאחר תבוסת המווחידון חזרו רוב המומרים ליהדותם . מן המחקר התמודדות החברה היהודית עם המרות הדת ] אחרי מסעות הצלב [ הקבוצה ] היהודית [ בחרה להפנות את האנרגיה פנימה , ולהשקיע מאמציה בטיפוח תדמיתם של אלה שנשארו יהודים על אף הכל , במקום לתמוך ביחידים , שלא עמדו בניסיון ועזבו את הקבוצה . אי אפשר היה להמשיך ולהדגיש כי הם נשארו יהודים לכל דבר , באותה עת שבקבוצה היהודית עצמה הפנימו את הערך העליון והמוחלט של השארות ביהדות עד מוות . על אף שנשארה ההכרזה כי כל מה שיעשה היהודי , מהותו היא בלתי ניתנת לשינוי , והפתח ההילכתי של חזרה בתשובה נשאר בעינו , נוצרה בהכרח תפיסה שלילית של אלה שמעדו . ( ש' גולדין , הייחוד והיחד , עמ' ( 98 . 1 לדעת גולדין , מה היה שורש הקושי של הקהילה היהודית בהתמודדות עם המומרים ? . 2 כיצד קושי זה השפיע על היחס כלפי המומרים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר