עמוד:98

יהודים בוחרים למות על קידוש השם נוסף לניסיונות מצד הנוצרים והמוסלמים להביא להמרת דת באמצעות שכנוע היו תקופות שבהן אולצו היהודים להמיר את דתם בכפייה , ולא – למות . רבים המירו את דתם או הוטבלו בכוח – לדוגמה בקהילות רגנסבורג וטרייר שבאשכנז ; אבל לדעת חוקרים התגובה הרווחת בתקופת מסעות הצלב הייתה מוות על קידוש השם . המושג " קידוש השם" איננו חדש בהיסטוריה היהודית , אבל בתקופת מסעות הצלב הוא קיבל משמעות חדשה . מתגובה של יחידים המוכנים להיהרג ביד האויב נהפך קידוש השם בתקופה זו לתופעה המונית שבה היהודים הרגו את עצמם , והורים את ילדיהם , לעתים עוד לפני שתפסו אותם הנוצרים . יש חוקרים שהטילו ספק במהימנות התיאורים על הריגת הילדים , אך גם הם מסכימים שמבחינת היהודים האפשרות שהם או ילדיהם יחיו כנוצרים הייתה נוראה ממוות . יש מקורות המעידים שהיהודים אף בירכו על השחיטה כמו שמברכים על המצוות , והיו שהשוו את המוות על קידוש השם להקרבת קורבנות בבית המקדש . בעיניהם המוות על קידוש השם היה ביטוי לאמונה שלמה . היהודים מתמודדים עם טענות המוסלמים הקוראן אוסר לכפות את האסלאם , אך גם בארצות האסלאם התקיימו ויכוחים שנועדו לגרום ליהודים להמיר את דתם . בוויכוחים אלו טענו המוסלמים שהאסלאם מבטל את התורה , שהיהודים זייפו את התורה ושהם השמיטו ממנה את הנבואות על מוחמד ועל שליחותו . היהודים דחו את הטענות והדגישו כי התורה נצחית בדיוק כמו השמים והארץ . ב"ספר האמונות והדעות" ( עמ' ( 156 כתב רב סעדיה גאון : " לפי שאומתינו בני ישראל אינה אומה אלא בתורותיה , וכיון שאמר הבורא שהאומה תעמוד כימי השמים והארץ , הרי בהכרח שתורותיה עומדות כימי השמים והארץ" ( מאמר שלישי , פרק ז . ( כלומר , האומה היהודית נצחית וכך גם תורתה . נצחיות התורה הודגשה גם בדברי הרמב"ם , והוא הכליל אותה בתוך י"ג העיקרים , שלדבריו כל יהודי חייב להאמין בהם : " והיסוד התשיעי – הביטול – והוא שזו תורת משה לא תיבטל ולא תבוא תורה . "זולתה הרמב"ם דחה את הטענה של האסלאם שהקוראן הוא ההתגלות האחרונה של דבר האל לבני האדם ופסל את אפשרות התאמתו של מוחמד לקבלת נבואה . הרמב"ם היה חד-משמעי בדעתו שהיהדות היא הדת המקורית ושכל הדתות האחרות אינן אלא חיקוי חיצוני בלבד . עם זאת , הוא סבר כי גם לנצרות וגם לאסלאם נועד תפקיד בהכנת העולם לביאת המשיח . קשה יותר הייתה ההתמודדות של היהודים עם הטענה של הנוצרים שהגלות היא עונש על דחיית הנצרות , שכן גם בעיני היהודים הגלות הייתה עונש . התשובה של היהודים לטענה זו הייתה שהגלות איננה עונש על חטאי אבותיהם אלא עונש על החטאים שלהם . הם גם טענו שהגלות איננה הוכחה לכך שהבחירה ניטלה מהיהודים , כפי שטענו הנוצרים , אלא להפך – היא המוכיחה שהיהודים הם הנבחרים , בבחינת "את אשר יאהב ה' יוכיח " ( משלי ג , יב . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר