עמוד:96

שאלות לסיכום הסעיף : היהודים והחברה הסובבת ( עמ' ( 96-94 . 1 בין היהודים לסביבתם התקיימו קשרים חברתיים , כלכליים ותרבותיים . בחרו באחד התחומים והדגימו כיצד הוא בא לידי ביטוי בארצות הנצרות וכיצד הוא בא לידי ביטוי בארצות האסלאם . . 2 באילו תחומים נבדלו היהודים מסביבתם ? הדגימו . . 3 א' באומגרטן טוענת : "לא ניתן להבין את תולדות היהודים בימי הביניים בלי היכרות מעמיקה עם התרבות שבתוכה הם חיו" ( אמהות וילדים , עמ' . ( 22 א . מהי הנחת היסוד בבסיסה של טענה זו ? ב . האם אתם מסכימים אתה ? נמקו . ג . הציגו דוגמאות מן הפרק המבססות את טענתה של א' באומגרטן . גם לבוש וסימן מזהה לא היו בימי הביניים תופעה ייחודית ליהודים : לאבירים , לנזירים ולחברי גילדות היו בגדים משלהם או סימן מיוחד – וכך גם ליהודים . ואולם , ללבוש היהודי נוספה משמעות של השפלה , ובתקופות מסוימות הוא סיכן את חייהם משום שהוא אפשר לזהותם בקלות ולפגוע בהם . להבחנה בלבוש בארצות הנצרות היו צורות מגוונות : באנגליה היה סימן על הבגד בצורת לוחות הברית ; בצרפת פיסת בד עגולה שחצייה אדום וחצייה לבן הייתה תפורה על הבגד העליון ; ובאזורים אחדים באיטליה היה טלאי עגול , על פי רוב צהוב ; במרכז אירופה ובפולין חבשו היהודים מרצונם כובע מחודד או שכמייה – רק במאה החמש עשרה התקבלו חוקים שחייבו את היהודים לחבוש את הכובע . גם היהודים מצדם הקפידו שלא להידמות לגויים בלבושם , מתוך רצון לשמור על ייחודם הדתי . עם זאת , יש עדויות לכך שיהודים בארצות הנצרות , במיוחד היהודים שהיו בקשרים עם החברה הגבוהה , הושפעו מהאופנה בת הזמן . היו יהודים שנפטרו מחובת הלבוש המיוחד תמורת תשלום ; וחכמים התירו ליהודים , משיקולים של ביטחון בדרכים , ללבוש בגדים שהיו מיוחדים לנוצרים , עד שבהדרגה היטשטש ההבדל בלבוש . בארצות האסלאם השלטונות בדרך כלל העלימו עין מחובת הלבוש המיוחד לבני החסות . גברים ונשים יהודים התעטפו באריגים זהים בצבע , באופנה ובאיכות – לאריגים שהיו מקובלים בחברה המוסלמית . מבחינת המגורים , בדרך כלל בארצות האסלאם התגוררו רוב היהודים ברובע מיוחד , אך לא הייתה לכך משמעות של אפליה , אלא הייתה זו מציאות מקובלת בעולם המוסלמי , שבו רובעי המגורים תאמו את המוצא , האמונה הדתית והמקצוע . היהודים אף בחרו בעצמם להתגורר בשכנות זה לזה . עם זאת , מסמכים רבים מגניזת קהיר מלמדים על בתים משותפים שגרו בהם בני שלוש הדתות סמוך זה לזה , וכן על כך שבשכונה שנחשבה לשכונה יהודית גרו גם לא-יהודים . יהודיה מוורמס , המאה השש עשרה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר