עמוד:94

קשרים כלכליים וחברתיים בין היהודים לסביבתם היהודים קיימו קשרים כלכליים עם החברה שחיו בתוכה , ולעתים קרובות נוצרו שותפויות עסקיות בין בעלי מלאכה שעסקו באותו ענף . בארצות האסלאם צורת השותפות הנפוצה ביותר הייתה העסקה , שבה צד אחד סיפק את ההון והצד האחר את הסחורות . במכתבים שנמצאו בגניזה הקהירית נזכרים בעלי מקצוע יהודים ומוסלמים שניהלו במשותף חנויות ובתי מלאכה . החל במאה השתים עשרה הקשרים הכלכליים בארצות הנצרות התקיימו בעיקר סביב הלוואת כספים בריבית ( עמ' . ( 62 בתחילה נטו הפוסקים להתיר את העיסוק בהלוואת כספים בריבית רק לתלמידי חכמים , כדי שיוכלו להתפרנס , אך ככל שנדחקו היהודים מהמסחר התירו לכל אדם להתפרנס מהלוואות . קשרים כלכליים התקיימו גם בניהול משק הבית , ושאלות הלכתיות רבות התעוררו על רקע שיתופם של נוצרים באפיית לחם ואפילו באפיית מצות . במיוחד התעוררו שאלות בעניין ייצור יין ומסחר בו – היין שימש בימי הביניים חלק מן התזונה היום-יומית . הפוסקים באשכנז לא ביטלו את האיסור של יין נסך ( עמ' ( 84 אבל הם הכירו בעובדה שהנוצרים בימיהם לא מנסכים יין כחלק מהפולחן הדתי , ורש"י התיר לקבל מגוי יין כפירעון חוב , כך שעל ידי מכירת היין ייפרע החוב ( שו"ת רש"י , סימן קנח . ( הקשרים הכלכליים יצרו באופן טבעי גם קשרים חברתיים . במקורות מארצות הנצרות יש עדויות על משרתות נוצריות שקיבלו דמי פורים כשאר בני המשפחה , וכן תיאורים של מפגש יום-יומי בין יהודים לנוצרים ברחובות ובשווקים . לעתים נערכו סעודות משותפות , והעובדה שבוועידות הכנסייה ובתקנות הקהילה היהודית חזרו על האיסור לסעוד יחד מלמדת על שכיחות התופעה ועל החשש של שתי החברות – הנוצרית והיהודית – מהשפעותיה . קשרים חברתיים התקיימו גם בין יהודים למוסלמים . מוסלמים נהגו לבקר את שכניהם היהודים בעת מחלה ולברכם לרגל שמחה במשפחה או לרגל חג דתי ; ולהפך , היהודים ביקרו אצל שכניהם המוסלמים וחגגו עמם . אף נישואים של גבר מוסלמי עם אישה מבני החסות היו מותרים לפי הקוראן . הח'ליפים ניסו לצמצם את המפגש החברתי , אבל לא היה ביכולתם למנוע את המפגש היום-יומי בשווקים ובבתי המרחץ . היהודים והחברה הסובבת מסחר בין יהודי לאיכר נוצרי , איור מן המאה השלוש עשרה . 1 זהו את היהודי . על פי מה זיהיתם אותו ? . 2 מה היהודי קונה בתמונה ? מה אפשר ללמוד מכך על עיסוקיו ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר