עמוד:90

לימוד התורה – מצווה על היחיד ועל הקהילה אחד הערכים המרכזיים בחיי היהודים היה מצוות לימוד התורה . הלימוד לא נועד לרכישת ידע , ומטרתו הייתה הלימוד עצמו . נוסף על החובה של כל יהודי לקבוע זמן ללימוד תורה , כל יהודי חייב ללמד תורה את ילדיו . החשיבות הרבה שיוחסה ללימוד בלטה במיוחד על רקע החברה הנוצרית והחברה המוסלמית שבתוכן חיו היהודים , ובהן רק מיעוט ידע קרוא וכתוב . מצוות לימוד תורה מוטלת על היחיד , אך בשל חשיבותה היא נהייתה לחובה חברתית המוטלת גם על הקהילה . אחד מתפקידי הקהילה היה להקים מוסדות חינוך , בעיקר לבני עניים שהוריהם לא יכלו לשכור מלמד או לשלם שכר לימוד לבית ספר . לימוד התורה התקיים בבית הילד על ידי מלמד שההורים שכרו , וכך גם בנות ששהו בבית שמעו את הנלמד . הלימוד כלל תפילות וברכות , פרשת השבוע , הפטרה והלכות מחיי היום-יום , וכן מיומנויות יסוד , כגון קריאה , כתיבה וחשבון ; ובארצות האסלאם נוסף גם לימוד הלשון הערבית . הלימודים כללו גם את הכשרת הילד להשתתף בתפילות בבית הכנסת . בארצות האסלאם נהגו לומר את התפילות בהשתתפות הקהל כל אחד בתורו , והדבר חייב יכולת קריאה והבנה של התפילות . כמו כן נדרש הילד לדעת לקרוא בעצמו את הפרשה עם טעמי המקרא . מנהגים וטקסים נועדו לחבב על הילדים את מצוות לימוד תורה : אבות הביאו את ילדיהם הקטנים לבית הכנסת כדי שיזכו לנשק את ספר התורה בעת שגללו אותו ; באשכנז התקיים עד סוף המאה השלוש עשרה טקס כניסה לתלמוד תורה – לפי תיאור במחזור ויטרי כשילד הגיע לגיל חינוך הוא הובל אל בית המלמד ושם היה מוכן לוח עם אותיות הא"ב מצופות בדבש כדי שהילד ילקק אותן ויטעם את מתיקותה של התורה . כנראה הטקס נערך בחג השבועות , המזוהה עם חג מתן תורה , והשתתפו בו חברי הקהילה . לימוד התורה לא הסתיים בבית הספר – הלימוד נחשב חלק מעבודת , 'ה וגם אנשים שעבדו לפרנסתם השתדלו לקבוע עתים לתורה . במקורות מהגניזה הקהירית ( עמ' ( 78 יש עדויות על בעלי מלאכה שהיו תלמידי חכמים ועל אנשים שעברו לקהילה אחרת רק כדי שיוכלו ללמוד תורה . השבתות והחגים היו מיועדים לא רק למנוחה ולתפילה אלא גם ללימוד תורה , אך גם בימי חול היו אנשים שלמדו באופן קבוע , בעיקר בלילות – בהדרכת הדיין המקומי או אצל מלמדים פרטיים . מלבד הלומדים בזמנם הפנוי היו בכל קהילה תלמידי חכמים שלמדו בכל שעות היום ומילאו תפקידי דיינות והנהגה . הכנסת ילד ללימודים , איור לפיוט לחג השבועות , " מחזור , "לייפציג המאה הארבע עשרה , גרמניה . 1 זהו את הדמויות בתמונה . על פי מה זיהיתם ? . 2 מהו היחס ללימודים המובע בתמונה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר