עמוד:85

היהודים בספרד נהנים מפריחה חברתית ותרבותית החצרנים היהודים תרמו להתפתחות היצירה היהודית . הם הושפעו ממה שראו בחברה הערבית , שבה נושאי משרות רמות דאגו לטיפוח התרבות ויצרו סביבם חצר . בחצר ישבו מלומדים ומשוררים , והם הקדישו את יצירתם לחצרן שתמך בהם . לדוגמה , בן חסותו של חסדאי אבן שפרוט היה מנחם בן סרוק 970–920 ) בערך , ( שנחשב לראשון המשוררים העברים בספרד , ונוסף לשירים חיבר מילון עברי–עברי למקרא . מסיבה לא ברורה חסדאי השליכו לכלא והעביר את תמיכתו לבלשן והמשורר דונש בן לברט 990–920 ) בערך . ( דונש בן לברט נולד בפס שבמרוקו , למד בישיבות בבל והיה הראשון שהשתמש בשירה העברית במשקל שהשתמשו בו המשוררים הערבים . משורר ידוע אחר שחי בספרד היה רבי יהודה הלוי , ריה"ל ( טודלה ארץ–1075 ישראל , ( 1141 תלמידו של הרי"ף בישיבה בלוסינה . ריה"ל כאב את מצב היהודים בגלות וביטא זאת בשיריו ובהגותו . הוא כתב את ספר הכוזרי וכינה אותו " הספר להגנת הדת ] היהודית [ המושפלת והבזויה" ( עמ' . ( 156 הספר נחשב לאחד מספרי היסוד בהגות היהודית , והוא נכתב במתכונת של דו-שיח בין מלך הכוזרים ובין ארבעה חכמים שהוא מבקש ללמוד מהם על אמונותיהם : פילוסוף , מוסלמי , נוצרי וחכם יהודי ( החבר . ( בסופו של הדיון המלך מחליט להתגייר . ריה"ל ביטא את געגועיו לארץ ישראל בשירי ציון ( עמ' ;( 155 וכן הוא כתב שירי שבת וקינות . שיריו התקבלו בכל קובצי הפיוטים של קהילות ישראל . היצירה הספרותית שהתפתחה בספרד , ובמיוחד השירה , הייתה חדשה באופייה : השירה כללה לא רק פיוטים ושירי קודש אלא גם שירת חול - שירה שעסקה בענייני חולין ולא הייתה חלק מהתפילה . שירת החול דמתה לשירה הערבית במשקל , בחריזה ולעתים גם בתכנים : שירי ידידות ואהבה , שירי טבע ויין , שירי מלחמות , שירי כלולות ושירי מספד . השפעת התרבות הערבית על היצירה היהודית בספרד ניכרת גם בתחום הפילוסופיה . לדוגמה , ספר מורה הנבוכים , שכתב הרמב"ם , הושפע מהפרשנות המוסלמית לכתביו של הפילוסוף היווני אריסטו ( עמ' . ( 23 הספר דן בנושאים רבים ומגוונים – ובהם נבואה , השגחה , טעמי המצוות , בריאת העולם ומוסר מתוך התבססות על הוכחות הגיוניות . דרך כתיבה זו של הרמב"ם הושפעה מהתאולוגיה המוסלמית , ובפרט מהמועתזילה , שניסתה לאחד בין האמונה המוסלמית לפילוסופיה היוונית ( עמ' . ( 46 פרסום הספר " מורה הנבוכים" עורר מחלוקת על לימודי הפילוסופיה , ובספרד אף הוכרז חרם על לימודי פילוסופיה לפני גיל עשרים וחמש . עמוד השער של ספר הכוזרי , נדפס , 1594-ב ונציה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר